Zadbaj o bezpieczeństwo swoje i innych skorzystaj z Wideokonsultacji lub Konsultacji Telefonicznych. Otrzymasz e-receptę, e-zwolnienie, bez wychodzenia z domu. Dowiedz się więcej >>
7 dni w tygodniu

Warszawa 22 253 88 88

Łódź 42 644 44 44

HomeBlogDlaczego z wakacji wracamy jeszcze bardziej zmęczeni? 5 sposobów na udany wypoczynek

Tegoroczne wakacje dla wielu z nas będą wiązać się z koniecznością zamienienia egzotycznych wypraw na polski Bałtyk, przydomowy ogród czy pobliskie jezioro. Niezależnie od tego, jak spędzamy urlop, jego głównym celem jest zapewne oderwanie się od codziennych obowiązków, fizyczny oraz psychiczny reset. Często dzieje się jednak tak, że pomimo sprzyjających okoliczności – szum morza, niecodzienne krajobrazy i mniejsza niż zazwyczaj ilość obowiązków – z wakacji wracamy jeszcze bardziej zmęczeni i zupełnie nie gotowi na powrót do rzeczywistości. Istnieje jednak kilka sposobów na to, aby usprawnić sobie odpoczynek i zmaksymalizować szanse na to, że z wakacji wrócimy z zupełnie nową energią do działania. Poniżej przedstawiamy Wam kilka z nich.

1. Zaplanuj czas na relaks, nie sam odpoczynek

Jak często zdarza Wam się planować odpoczynek punkt po punkcie? Wakacje dopięte na ostatni guzik? Weekendowy wyjazd zaplanowany co do najmniejszego detalu, włączając w to stację benzynową, na której zatankujemy samochód? O ile skrupulatne plany często okazują się pomocne w kontekście codziennych obowiązków, o tyle w przypadku odpoczynku mogą okazać się zbyteczne. Dokładne trzymanie się ustalonego planu może przysporzyć nam tylko zbędnego w tym przypadku stresu. Co jeśli plan się nie powiedzie? Co jeśli z jakiegoś powodu nie będziemy w stanie zrealizować niektórych jego elementów? W tym kontekście warto zostawić nieco miejsca na nieplanowane, wykorzystać czas, kiedy nic nie musimy.

2. Odłącz się od świata zewnętrznego

O ile wszelkiej maści komunikatory i media społecznościowe pomagają w pracy i sprzyjają kontaktom na co dzień, kiedy przeważającą część doby przeznaczamy na obowiązki, o tyle w czasie odpoczynku warto postawić na fizyczny kontakt z bliskimi osobami, ograniczając technologie i niepotrzebne bodźce pochodzące z mediów. Przesyt informacyjny, z którym mamy do czynienia na co dzień, nie pomaga nam bowiem wypoczywać efektywnie. Odcinając się na moment od technologii, z których korzystamy na co dzień, prawdopodobnie szybko zdamy sobie sprawę, że prawdziwe życie toczy się z dala od nich, a istotna część docierających do nas każdego dnia informacji jest tak naprawdę zbędna. Warto zadbać o to, aby czas wolny był faktycznym relaksem dla naszej psychiki, która w natłoku codziennych spraw jest i tak mocno przeciążona.

3. Opanuj sztukę nic nie robienia

Mistrzami w tej dziedzinie są podobno Włosi. Pamiętacie scenę z filmu „Jedz, módl się, kochaj”, w której rodowity Włoch tłumaczy głównej bohaterce, zapracowanej Amerykance, podstawową różnicę w ich kulturach? Słodką sztukę nic nie robienia nazywa z włoskiego „dolce far niente”, zaznaczając przy tym, jak wielkie znaczenie ma dla Włocha czas odpoczynku. Wszelkie inne kwestie stają się wówczas drugoplanowe, a codzienne obowiązki ustępują miejsca małym przyjemnościom. Być może właśnie Włosi zdają sobie sprawę z tego, jak zgubne może okazać się natrętne poszukiwanie zajęcia w czasie planowanego odpoczynku. Jeżeli już decydujemy się bowiem przeznaczyć czas na relaks, ważne jest, aby faktycznie go na to wykorzystać. Pojawiające się w nas poczucie winy związane z tym, że nie robimy nic sprawia bowiem, że nie jesteśmy w stanie faktycznie wypocząć, a przeznaczony na to czas przelatuje przez nasze palce niewykorzystany.

4. Naucz się delegować obowiązki

Obowiązki zawodowe, opieka nad dzieckiem, domem oraz wszelkie inne sprawy pojawiające się w tak zwanym „międzyczasie”. Wymagania, jakie sami stawiamy sobie każdego dnia mogą sprawić, że po pewnym czasie czujemy się fizycznie oraz psychicznie przeciążeni. A przecież może okazać się, że w wielu sprawach nie jesteśmy niezastąpieni i część obowiązków możemy spokojnie oddelegować. Planując odpoczynek – niezależnie od tego, czy wybieramy się na egzotyczną wyspę czy do pobliskiego lasu – spróbujmy zatem odstąpić przynajmniej niektóre ze spraw. Spróbujmy wyłączyć na moment służbowy telefon, a opiekę nad dzieckiem powierzyć partnerowi. Podczas podróży rozdzielmy zadania tak, aby wszystko nie spoczywało wyłącznie na naszej głowie.

5. Pozostań blisko natury

W niektórych krajach Europy północnej natura zapisywana jest wręcz na receptę. Nie od dziś wiadomo bowiem, iż kontakt z nią przynosi nieocenione korzyści dla naszego zdrowia – zarówno fizycznego, jak i psychicznego – jak udowadniają liczne badania, przebywanie na łonie natury istotnie zmniejsza nawet ryzyko wystąpienia niektórych chorób, takich jak zaburzenia depresyjne czy choroby serca. Efektywność naszego wypoczynku mocno związana jest z kolei z otoczeniem, w którym przebywamy. Zadbajmy zatem o to, aby w wolnym czasie przebywać blisko natury. Odpoczynek z dala od zgiełku miasta z łatwością uda się połączyć także z aktywnością fizyczną, która zregeneruje nasze zasiedziałe niekiedy mięśnie i wpłynie pozytywnie na ogólne samopoczucie.

 

Informacje o Autorze

Klinika Psychologiczno-Psychiatryczna PsychoMedic.pl świadczy usługi z zakresu leczenia depresji, zaburzeń odżywiania się, zaburzeń nerwicowych i lękowych, zaburzeń seksualnych, uzależnień, zaburzeń psychotycznych, zaburzeń osobowości, zaburzeń snu. Pomagamy w budowaniu związku/miłości, bliskich relacji, a także w rozwoju Twojego potencjału. Naszym celem jest stworzenie wszechstronnej pomocy dla pacjentów. Tworzymy zespół składający się z specjalistów (psychiatra, psycholog, psychoterapeuta, seksuolog, endokrynolog, neurolog, dietetyk). Zapewniamy najwyższą jakoś usług i gwarantujemy wykwalifikowany personel.Zapraszamy do umówienia wizyty w PsychoMedic.pl.

UMÓW SIĘ ONLINE NA WIZYTĘ LUB ZADZWOŃ 22 253 88 88


Brak komentarzy

Zamieść komentarz