mgr Barbara Ślusarz – Psycholog diagnosta, psychoterapeuta Kraków
Psycholog, oligofrenopedagog, terapeuta behawioralny PLTB nr licencji 259/T/2020.
Specjalizuje się w diagnozie i terapii dzieci z zaburzeniami neurorozwojowymi (spektrum autyzmu, ADHD).
Pracuje z dziećmi od 3 r.ż.
Na psychoterapię poznawczo-behawioralną przyjmuje osoby do 21 r.ż.
W swojej pracy używa jedynie metod i narzędzi o skuteczności potwierdzonej badaniami (evidence-based). Korzysta głównie z założeń nurtu behawioralnego i poznawczo-behawioralnego. Podczas pracy z dziećmi kieruje się zasadą zindywidualizowanego podejścia do każdego pacjenta, dostosowując metody pracy do konkretnej osoby i jej trudności.
Doświadczenie:
- Doświadczenie zdobywała pracując w szkole specjalnej z dziećmi ze spektrum autyzmu, przeprowadzając diagnozy i terapie w Ambulatorium Terapii Behawioralnej prowadzonym przez Polskie Stowarzyszenie Terapii Behawioralnej oraz prowadząc indywidualne zajęcia terapeutyczne dla dzieci w wieku przedszkolnym,
- Odbyła również liczne staże i praktyki m.in.: w I Klinice Psychiatrii, Psychoterapii i Wczesnej Interwencji SPSK nr 1 w Lublinie na Odziale Leczenia Nerwic i Terapii Zaburzeń Odżywiania, w Ośrodku Diagnostycznym Aresztu Śledczego w Lublinie, w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej przy Ośrodku Terapeutyczno – Szkoleniowym w Lublinie oraz zajęcia praktyczne na Oddziale Ogólnopsychiatrycznym w Szpitalu Specjalistycznym im. dr. J. Babińskiego w Krakowie.
Wykształcenie:
- Ukończyła studia psychologicznena Uniwersytecie Jagiellońskim, ze ścieżkami specjalizacyjnymi: kliniczna i sądowa,
- Studia podyplomowe z zakresu Oligofrenopedagogiki,
- Uzyskanie Polskiej Licencji Terapeuty Behawioralnego nr 259/T/2020,
- Szkolenie Terapia Poznawczo-Behawioralna Dzieci i Młodzieży Centrum CBT w Warszawie,
- Szkoła Psychoterapii Poznawczo-Behawioralnej Instytut Poznawczy w Krakowie (w trakcie).
Dodatkowe szkolenia:
Ukończyła również wiele szkoleń podnoszących kwalifikacje zawodowe m.in.:
- ADOS-2, PECS, VB-MAPP, Stanford- Binet V
- Trening Umiejętności Społecznych (TUS)terapia grupowa dzieci ze spektrum autyzmu,
- Narzędzie M-CHAT-R/F– praktyczne zastosowanie w monitorowaniu rozwoju dziecka,
- Diagnozowanie małych dzieci w kierunku zaburzeń ze spektrum autyzmu,
- Trening jedzenia: praca z dzieckiem prezentującym wybiórczość pokarmową i inne trudności z karmieniem,
- Techniki terapii behawioralnej lęków i fobii,
- Terapia behawioralna tików u dzieci i młodzieży,
- Techniki SAZ w pracy z osobą przejawiającą trudne zachowania,
- Techniki SAZ w rozwijaniu samodzielności osób z zaburzeniami rozwojowymi.
Zakres udzielanej pomocy:
- Specjalizuje się w diagnozie i terapii dzieci z zaburzeniami neurorozwojowymi (spektrum autyzmu, ADHD)
- Posiada duże doświadczenie w zakresie pracy z zachowaniami trudnymi u dzieci.
- Wsparcie psychologiczne dzieci i młodzieży zmagających się z zaburzeniami emocjonalnymi, trudnościami w relacjach itp.
- Wykonuje badania psychologiczne z wykorzystaniem narzędzi takich jak: Stanford-Binet V, WISC V, Leiter 3, IDS 2, IDS P, DSR, ADOS 2, ASRS, Conners 3, CDI 2 itd.
- Pracuje również z dziećmi z trudnościami komunikacyjnymi, wprowadzając systemy komunikacji alternatywnej i wspomagającej.
- Zajmuje sięporadnictwem dla rodziców borykających się z trudnościami wychowawczymi, opracowuje wskazówki do pracy w środowisku domowym.
- Prowadzi staż Psycholog Praktyk Dziecięcy https://psychomedic.pl/staz-kliniczny-psycholog-dzieciecy/.
Publikacje:
- Ślusarz, B.(2021). Co robić kiedy dziecku się nie chce? Znaczenie motywacji w procesie terapeutycznym osób z niepełnosprawnością intelektualną. Terapia specjalna, 17, s. 23-28.
- Ślusarz, B. (2020). Istotna rola działań proaktywnych w procesie terapeutycznym. Terapia specjalna, 12, s. 43-48.
- Ślusarz, B. (2019, listopad). Czy wprowadzenie komunikacji alternatywnej w wieku 18 lat jest możliwe? Studium przypadku ucznia z nasilonymi zachowaniami trudnymi. Referat przedstawiony na Ogólnopolskich Warsztatach Szkoleniowych: „Wspólnie uczyć. My behawioryści: jak pracujemy, jak uczymy, jak badamy?”, Kraków.