mgr Barbara Ślusarz – Psycholog diagnosta Kraków
Psycholog, oligofrenopedagog, terapeuta behawioralny PLTB nr licencji 259/T/2020.
Specjalizuje się w diagnozie i terapii dzieci z całościowymi zaburzeniami rozwoju (autyzm, Zespół Aspergera).
Pracuje z dziećmi od 3 r.ż.
W swojej pracy używa jedynie metod i narzędzi o skuteczności potwierdzonej badaniami (evidence-based). Korzysta głównie z założeń nurtu behawioralnego i poznawczo-behawioralnego. Podczas pracy z dziećmi kieruje się zasadą zindywidualizowanego podejścia do każdego pacjenta, dostosowując metody pracy do konkretnej osoby i jej trudności.
Doświadczenie:
- Doświadczenie zdobywała pracując w szkole specjalnej z dziećmi ze spektrum autyzmu oraz przeprowadzając diagnozy i terapie w ambulatorium terapii behawioralnej.
- Odbyła również liczne staże i praktyki: w I Klinice Psychiatrii, Psychoterapii i Wczesnej Interwencji SPSK nr 1 w Lublinie na Odziale Leczenia Nerwic i Terapii Zaburzeń Odżywiania, w Ośrodku Diagnostycznym Aresztu Śledczego w Lublinie, w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej przy Ośrodku Terapeutyczno – Szkoleniowym w Lublinie oraz zajęcia praktyczne na Oddziale Ogólnopsychiatrycznym w Szpitalu Specjalistycznym im. dr. J. Babińskiego w Krakowie.
Wykształcenie:
- Ukończyła studia psychologiczne na Uniwersytecie Jagiellońskim, ze ścieżkami specjalizacyjnymi: kliniczna i sądowa.
Dodatkowe szkolenia:
Ukończyła również wiele szkoleń podnoszących kwalifikacje zawodowe m.in.:
- ADOS-2, PECS, VB-MAPP: ocena umiejętności i planowanie terapii,
- Trening Umiejętności Społecznych (TUS) terapia grupowa dzieci ze spektrum autyzmu,
- Narzędzie M-CHAT-R/F – praktyczne zastosowanie w monitorowaniu rozwoju dziecka,
- Diagnozowanie małych dzieci w kierunku zaburzeń ze spektrum autyzmu,
- Trening jedzenia: praca z dzieckiem prezentującym wybiórczość pokarmową i inne trudności z karmieniem,
- Techniki terapii behawioralnej lęków i fobii,
- Terapia behawioralna tików u dzieci i młodzieży,
- Techniki SAZ w pracy z osobą przejawiającą trudne zachowania,
- Techniki SAZ w rozwijaniu samodzielności osób z zaburzeniami rozwojowymi.
Zakres udzielanej pomocy:
- Specjalizuje się głównie w diagnozie i terapii dzieci z całościowymi zaburzeniami rozwoju (autyzm, Zespół Aspergera).
- Posiada duże doświadczenie w zakresie pracy z zachowaniami trudnymi u dzieci.
- Pracuje również z dziećmi z trudnościami komunikacyjnymi, wprowadzając systemy komunikacji alternatywnej i wspomagającej.
- Zajmuje się poradnictwem dla rodziców borykających się z trudnościami wychowawczymi, opracowuje wskazówki do pracy w środowisku domowym.
Publikacje:
- Ślusarz, B.(2021). Co robić kiedy dziecku się nie chce? Znaczenie motywacji w procesie terapeutycznym osób z niepełnosprawnością intelektualną. Terapia specjalna, 17, s. 23-28.
- Ślusarz, B. (2020). Istotna rola działań proaktywnych w procesie terapeutycznym. Terapia specjalna, 12, s. 43-48.
- Ślusarz, B. (2019, listopad). Czy wprowadzenie komunikacji alternatywnej w wieku 18 lat jest możliwe? Studium przypadku ucznia z nasilonymi zachowaniami trudnymi. Referat przedstawiony na Ogólnopolskich Warsztatach Szkoleniowych: „Wspólnie uczyć. My behawioryści: jak pracujemy, jak uczymy, jak badamy?”, Kraków.