Jak nauczyć się odmawiać? - Poradnik PsychoMedic.pl

Warszawa 22 253 88 88

7dni w tygodniu

Łódź 42 644 44 44

7dni w tygodniu

Jak nauczyć się odmawiać?

Jak nauczyć się odmawiać?

Jak nauczyć się odmawiać?

Wielu ludzi żyje z poczuciem, że ich obowiązkiem jest zadowalanie innych. Do „zadowalaczy” należą głównie kobiety (choć w tej grupie zdarzają się również mężczyźni), które tak bardzo boją się rozczarować innych, że zapominają o sobie i same czują się źle z nadmiarem zobowiązań. Takie osoby chętnie dowiedziałyby się, jak nauczyć się mówić „nie”, ale ciężko im wyobrazić sobie siebie w roli odmawiającego.  

Świat potrzebuje ludzi, którzy troszczą się o innych, poświęcają czas dla sprawy większej niż oni sami np. działając w wolontariacie. Do tej kategorii nie należy jednak zgadzanie się na zbyt wiele rzeczy tylko ze względu na strach przed odmawianiem, które prowadzi do uczucia żalu i wypalenia. Co więcej, brak umiejętności stawiania granic sprawia, że coraz częściej stajemy się ofiarą ludzi, którzy szybko zauważą nasze problemy z odmawianiem i będą nieustannie nas wykorzystywać. Co musisz zrobić, by nauczyć się odmawiać?

1. Zidentyfikuj swoje wzorce

Pomyśl w szerszej perspektywie i zastanów się, kiedy jesteś najbardziej podatny na trudności z odmawianiem. Jakie uczucia wiążą się u ciebie z mówieniem „tak”, gdy chcesz powiedzieć „nie”? Czy jest to strach przed tym, że nie będziesz lubiany? Czy chodzi o przekonanie, że „powinieneś” być w stanie coś zrobić? Czy masz poczucie winy, że nikt inny tego nie zrobi? Czy poczucie bycia przymuszonym do zgody pojawia się tylko przy niektórych ludziach i w pewnych kontekstach (np. przy kontakcie osobistym, mailowym lub telefonicznym)? Czy zgadzasz się „połowicznie”, by zakończyć rozmowę, co daje drugiej osobie pretekst, by wrócić do tematu i uzyskać „pełną” zgodę?

2. Udziel sobie zgody na odmawianie

Być może chcesz powiedzieć „nie” jedynie w teorii, ale sama chęć nie doprowadzi do zmiany. Czy naprawdę wierzysz, że masz prawo do odmowy? Czy jesteś gotowy, by spojrzeć na to, czy swój czas cenisz równie mocno, jak czas innych? Czy problemem jest delegowanie obowiązków, ponieważ wolisz zrobić wszystko sam? Jeśli nie potrafisz dać sobie pełnego pozwolenia na powiedzenie „nie” (co wiąże się z przyjęciem faktu, że na to zasługujesz), będzie ci niezwykle trudno zmienić swoje zachowanie.

3. Zatrzymaj się i policz do pięciu zanim odpowiesz

Ludziom często zdarza się palnąć coś niepotrzebnie, by zapełnić niezręczną ciszę lub kontynuować rozmowę.  Wiele osób jest również podatnych na to, by próbować wpłynąć na niekomfortowy w odbiorze język ciała rozmówcy np. wolą, by rozmówca uśmiechnął się ponownie, zamiast stale patrzył z oczekiwaniem odpowiedzi. Jednakże, kiedy paplamy bez zastanowienia, odmawiamy sobie prawa, by prawdziwie ważyć swoje słowa i zrozumieć, do czego zmierzamy. Zamiast odpowiadać szybko i bez zastanowienia, policz do pięciu zanim odpowiesz. Dzięki temu nie tylko przyzwyczaisz się do niezręczności momentów ciszy, ale także zyskasz możliwość lepszego dobrania słów, których chcesz użyć.

4. Bądź stanowczy i przyjazny

Wiele osób nie chce odmawiać, ponieważ ich zdaniem mówienie „nie” wyklucza bycie miłym. Jest to błędne myślenie, które uniemożliwia nam bycie miłym dla siebie samego. Odmowa nie musi wiązać się z konfrontacją. Może zostać wyrażona w równie uprzejmy i pełen szacunku sposób, jak zgoda. Upewnij się, że twoja mina i język ciała są przyjazne, a nie będziesz musiał za nic przepraszać.

5. Nie wchodź w szczegóły

Często staramy się powiedzieć „nie”, ale w końcu zaczynamy się zgadzać, ponieważ swoimi wyjaśnieniami sami zapędzamy się w kozi róg. Dzieje się tak, gdy nasze tłumaczenia robią się zbyt długie. Znacznie lepszą opcją jest powiedzenie po prostu: „Przykro mi, nie będę w stanie tego zrobić”. 

6. Zakończ w sposób jasny i konkretny

Pokrętne tłumaczenia mogą spowodować, że nasza odpowiedź nie brzmi jednoznacznie. Choć czujesz, że powiedziałeś „nie”, mogłeś (np. z powodu zdenerwowania) zasugerować coś na temat możliwości powrotu do tematu w późniejszym terminie. Z tego względu twój rozmówca może poprosić cię ponownie przy następnym spotkaniu. Upewnij się, że twoja odmowa była jasna dla obu stron.

Author Info

Klinika PsychoMedic.pl

Klinika Psychologiczno-Psychiatryczna PsychoMedic.pl w Warszawie świadczy usługi z zakresu leczenia depresji, zaburzeń odżywiania się, zaburzeń nerwicowych i lękowych, zaburzeń seksualnych, uzależnień, zaburzeń psychotycznych, zaburzeń osobowości, zaburzeń snu. Pomagamy w budowaniu związku/miłości, bliskich relacji, a także w rozwoju Twojego potencjału. Naszym celem jest stworzenie wszechstronnej pomocy dla pacjentów. Tworzymy zespół składający się z specjalistów (psychiatra, psycholog, psychoterapeuta, seksuolog, endokrynolog, neurolog, dietetyk). Zapewniamy najwyższą jakoś usług i gwarantujemy wykwalifikowany personel. Zapraszamy do umówienia wizyty w PsychoMedic.pl tel. 22 299 11 22.

Brak komentarzy

Zamieść komentarz