7 dni w tygodniu

Infolinia 799 399 499

HomeBlogJak odpowiadać na pasywno-agresywne maile w miejscu pracy?
Jak odpowiadać na pasywno-agresywne maile w miejscu pracy?

Jak odpowiadać na pasywno-agresywne maile w miejscu pracy?

Ogólnie przyjęte zasady w relacjach międzyludzkich w miejscu pracy nie pozwalają na bezpośrednie i otwarte wyrażanie gniewu i frustracji. Tych emocji nie sposób jednak całkowicie uniknąć. Z tego względu często wyrażane są w inny sposób np. za pomocą biernej agresji. „Idealnym” środkiem do jej wyrażenia jest poczta elektroniczna, używana do korespondencji między pracownikami. Jak poradzić sobie, kiedy doświadczysz tego rodzaju zachowań w miejscu pracy? Poniżej znajdziesz kilka wskazówek jak zareagować w takiej sytuacji i jak odpowiadać na tego typu maile, by uniknąć eskalacji wrogości w miejscu pracy.

1. Rozpoznaj sygnały pasywno-agresywnego zachowania

Pierwszym krokiem, który musisz zrobić, jest rozpoznanie problemu. Nie skupiaj się wyłącznie na dosłownym znaczeniu wyrażeń użytych w mailu, ale spróbuj przyjrzeć się, czy nie stanowią formy zawoalowanej wrogości. Jeśli w mailu pojawią się wyrażenia, takie jak te opisane przez nas w kolejnym punkcie, zastanów się, czy nadawca nie czuje wobec ciebie gniewu, którego nie chce wyrazić wprost.

2. Nie odpowiadaj wrogością

Kiedy widzisz pasywno-agresywnego maila, pojawia się pokusa, by odpowiedzieć agresją. To ślepa uliczka. Pracownik, który go wysłał, będzie zadowolony, jeśli uda mu się doprowadzić cię do wybuchu gniewu i jego bezpośredniego wyrażenia. Zamiast tego, lepiej będzie spróbować obniżyć napięcie, odpowiadając neutralnie i bez emocji. Oto kilka przykładów wyrażeń pasywno-agresywnych i proponowanych odpowiedzi:

„Nie wiem, czy widziałeś/aś mojego poprzedniego maila…”

Nie odpowiadaj wrogością, pisząc: „Nie wiem, czy widzisz, jaki/a jestem zajęty/a…”. Zamiast tego zacznij maila od wyrażenia: „Dziękuję za przypomnienie”.

„Dla Twojej wygody, wysyłam załącznik jeszcze raz”

Nie odpowiadaj: „Dostałem/am załącznik za pierwszym razem i nie chcę, żebyś zapychał mi skrzynkę przypomnieniami”. Zamiast tego wykaż się uprzejmością i napisz: „Dziękuję za ponowne wysłanie”.

„Jak wspominałem/am wcześniej…”

Nie ryzykuj utraty dobrej opinii o swoim profesjonalizmie przez sarkastyczne uwagi takie jak: „Widocznie musiałem/am przeoczyć, bo gadasz tyle, że zawsze się wyłączam”. Zamiast tego zachowaj klasę, odpowiadając krótko: „Dziękuję za podsumowanie”.

„Jak postępy w tej sprawie?”

Nie ignoruj wiadomości, ani nie czekaj z odpowiedzią, do czasu, aż dokończysz zadanie, o które pyta nadawca. Odpowiedz uprzejmie i zgodnie z prawdą: „Jeszcze nie skończyłem/am” albo „Jeszcze nie skończyłem/am, ale jak coś się zmieni, od razu do Ciebie napiszę”.

„Przepraszam za wysłanie dwóch maili”

Nie odpowiadaj w sposób agresywny i nie używaj wrogiego języka. Może to sugerować, że nad sobą nie panujesz, a osoba prezentująca zachowania pasywno-agresywne będzie wyglądała raczej jak ofiara, niż agresor. Wybierz odpowiedź: „Otrzymałem/am wszystkie maile i odpowiem jak tylko będę mógł/mogła”.

3. Zwróć uwagę nadawcy

Jeśli zauważyłeś, że jakiś współpracownik stale wysyła do ciebie wrogie maile, zwróć mu uwagę w sposób bezpośredni, ale uprzejmy. Możesz zapytać: „Czy jesteś na coś zły?” lub „Z Twojego maila wnioskuję, że jesteś na coś wkurzony”. W większości przypadków taka osoba odpowie, że wszystko jest w porządku. Swoim zachowaniem zmienisz jednak dynamikę relacji. Osoba pasywno-agresywna będzie wiedziała, że nie chowasz głowy w piasek, tylko próbujesz w sposób otwarty rozwiązać konflikt.

Informacje o Autorze

Klinika Psychologiczno-Psychiatryczna PsychoMedic.pl świadczy usługi z zakresu leczenia depresji, zaburzeń odżywiania się, zaburzeń nerwicowych i lękowych, zaburzeń seksualnych, uzależnień, zaburzeń psychotycznych, zaburzeń osobowości, zaburzeń snu. Pomagamy w budowaniu związku/miłości, bliskich relacji, a także w rozwoju Twojego potencjału.
Naszym celem jest stworzenie wszechstronnej pomocy dla pacjentów. Tworzymy zespół składający się z specjalistów (psychiatra, psycholog, psychoterapeuta, seksuolog, endokrynolog, neurolog, dietetyk). Zapewniamy najwyższą jakoś usług i gwarantujemy wykwalifikowany personel.

Zapraszamy do umówienia wizyty w PsychoMedic.pl.

UMÓW SIĘ ONLINE NA WIZYTĘ LUB ZADZWOŃ 22 253 88 88