7 dni w tygodniu

Infolinia 799 399 499

HomeKonflikty między pracownikami i problemy interpersonalne w pracy 

Konflikty między pracownikami i problemy interpersonalne w pracy 

Skorzystaj z profesjonalnej pomocy psychologiczno-psychiatrycznej. Umów wizytę już dziś:

Niezależnie od branży i stanowiska, konflikty w pracy są częstym zjawiskiem, z którym zmaga się wielu pracowników. Niesprawiedliwe traktowanie, bycie ignorowanym przez przełożonych, krytykowanie pomysłów, pomijanie podczas podejmowania decyzji – to tylko niektóre przejawy konfliktów w miejscu pracy, które mogą nieść za sobą nie tylko spadek efektywności i produktywności w pracy, ale i pogorszenie jakości Twojego życia i komfortu psychicznego.

Jeżeli doświadczasz konfliktów w miejscu pracy, jesteś poniżany(-a) w pracy lub borykasz się z jakimikolwiek innym problemem zawodowym, pamiętaj, że nie musisz się na to zgadzać. Masz prawo, by bronić się przed krzywdzącymi Cię w pracy ludźmi oraz ich zachowaniami. PsychoMedic to poradnia zdrowia psychicznego, w której obejmujemy wsparciem i pomocą osoby borykające się z konfliktami w pracy. Nasi doświadczeni psychologowie, psychoterapeuci i psychiatrzy zapewniają kompleksowe wsparcie i pomogą Ci poradzić sobie z problemami w pracy oraz skutkami trudności, jakich doświadczasz.

Konflikt w pracy. Jak rozpoznać poniżanie w pracy?

Poniżanie w pracy przez współpracownika to częsty przejaw przemocy psychicznej, który może również przyjąć formę mobbingu. Jak wyjaśnia Kodeks pracy, mobbing to powtarzające się zachowanie skierowane przeciwko pracownikowi, które polega na uporczywym nękaniu lub zastraszaniu pracownika, skutkujące zaniżoną oceną przydatności zawodowej, powodujące lub mające na celu poniżenie, ośmieszenie pracownika lub izolowanie go od zespołu. Mobbing może być stosowany zarówno przez współpracowników, jak i przez pracodawcę oraz innych przełożonych. 

Poniżanie w pracy może przyjmować różne formy, od subtelnych pod postacią agresji biernej w pracy, po bardziej jawne, otwarte formy przemocy. Agresja w pracy może przejawiać się:

  • milczącym traktowaniem,
  • rozsiewaniem plotek (osoby, które rozsiewają nieprawdziwe informacje o innych potocznie nazywane są intrygantem lub intrygantką w pracy),
  • krytykowaniem Twoich pomysłów,
  • aluzjami erotycznymi, kierowaniem w Twoją stronę niestosownych żartów, 
  • ignorowaniem Twojej opinii,
  • rozpowszechnianiem nieprawdziwych lub negatywnych informacji na Twój temat podczas rozmów z innymi,
  • negowaniem Twoich poglądów, 
  • wytykaniem błędów przed innymi pracownikami,
  • ignorowaniem Twoich maili, telefonów itd.,
  • wyrażaniem niezadowolenia za pomocą sarkazmu, ironii,
  • nieuzasadnionym krytykowaniem na forum publicznym. 

Niekiedy samo przebywanie w towarzystwie toksycznych ludzi w pracy jest powodem pojawienia się negatywnych emocji. Widząc ich lub przebywając w ich otoczeniu, czujemy się zdenerwowani i zestresowani, spada nasza efektywność i chęć do pracy. Toksyczni ludzie w pracy z pozoru mogą być życzliwi i pomocni, ale w rzeczywistości nie szanują innych, stosują manipulację, krytykują innych, rozmawiają na ich temat za ich plecami.

Jeżeli doświadczasz poniżania w pracy, odczuwasz nadmierny stres, masz problemy ze snem lub zmagasz się z niską samooceną, pamiętaj, że nie musisz pozostawać z tym sam(a). Porozmawiaj na ten temat z bliską Ci osobą i poproś o wsparcie. Czasami pomocne może również okazać się wsparcie Specjalisty, który pomoże Ci odbudować poczucie własnej wartości i zdobyć siłę do tego, aby bronić się przed zachowaniem współpracowników. Psychoterapeuta pomoże Ci również popracować nad asertywnością i razem z jego pomocą, wypracujesz skuteczne sposoby na to, jak reagować na poniżanie w pracy i jak radzić sobie z podobnymi sytuacjami w przyszłości.

Konflikty w pracy – przykłady zachowań

Dobra atmosfera w pracy to jeden z najważniejszych elementów każdej organizacji, który wpływa nie tylko na produktywność, ale i na komfort psychiczny pracowników. Niestety konflikty w pracy – między pracownikami czy pracownikiem a przełożonym to dość często spotykane zjawisko, które nierzadko negatywnie oddziałuje na cały zespół.

Nieporozumienia między pracownikami mogą przybierać różne formy – od lekkich niezgodności, po poważne konflikty w pracy.

Przykłady konfliktów między pracownikami w pracy to m.in.:

  • ignorowanie, izolowanie,
  • brak wzajemnej pomocy, odmawianie pomocy bez powodu,
  • widoczna rywalizacja o awans, nie zważając na współpracowników, nawet kosztem innych,
  • napięta atmosfera,
  • wzajemnie obwinianie się o błędy,
  • wytykanie błędów na forum publicznym,
  • delegowanie niektórym pracownikom mniej ważnych zadań celem ich degradacji,
  • nierówny podział obowiązków,
  • pomijanie podczas podejmowania ważnych decyzji, 
  • notoryczne przerywanie wypowiedzi, odrzucanie wszystkich pomysłów, regularne ignorowanie podczas rozmów i spotkań zespołowych, 
  • wykluczanie z imprez integracyjnych, spotkań firmowych itp., 
  • nierówny podział pracy,
  • zazdrość o sukcesy, np. negatywna reakcja na osiągnięcia innych,
  • konkurowanie o uwagę przełożonego,
  • wyśmiewanie się z pomysłów lub cech innych osób, poczucie, że inni “śmieją się ze mnie w pracy”.

W środowisku zawodowym często obserwujemy również konflikt personalny w pracy, który najczęściej wynika z osobistych różnic, wartości, preferencji, potrzeb oraz celów. Takie konflikty przejawiają się poprzez agresję bierną, poniżanie lub otwarte spory między pracownikami. 

I choć mogłoby wydawać się, że wyżej wymienione przejawy konfliktów w pracy, to często spotykane zjawisko, z którym nic nie możemy zrobić, to prawda jest taka, że nikt nie ma prawa traktować nas w ten sposób. Każda sytuacja konfliktowa niesie za sobą szereg negatywnych emocji, w tym napięcie, stres i niepokój, a niekiedy nawet poczucie izolacji i osamotnienia. 

Poniżanie w pracy, przebywanie w otoczeniu toksycznych ludzi w pracy i udział w konfliktach w miejscu pracy powodują nie tylko trudne emocje i pogorszenie funkcjonowania zawodowego, ale także szereg negatywnych skutków dla naszego zdrowia psychicznego. Mogą predysponować nawet do rozwoju depresji, zaburzeń lękowych, wypalenia zawodowego i wielu innych długotrwałych konsekwencji, dlatego nie zwlekaj ze zwróceniem się o pomoc.

Jeśli zmagasz się z silnym stresem spowodowanym trudną sytuacją w pracy i czujesz, że nie jesteś w stanie normalnie funkcjonować, nasz psychiatra, jeżeli uzna to za zasadne, może wystawić zwolnienie lekarskie, które na jakiś czas odizoluje Cię od źródła stresu. Psychiatra może również zaproponować bezpieczne leczenie farmakologiczne i/lub psychoterapię u jednego z naszych psychoterapeutów. 

Przyczyny konfliktów w pracy

Występowanie konfliktów w miejscu pracy może być spowodowane szeregiem różnych czynników, od osobowościowych cech i różnic, po nieprzemyślaną strukturę organizacyjną w pracy. Wśród przyczyn konfliktów między pracownikami oraz pracownikami a przełożonymi możemy wymienić:

  • brak komunikacji/nieodpowiednia komunikacja między współpracownikami lub między pracodawcą a współpracownikami,
  • różnice kulturowe (niekonstruktywna współpraca osób z różnych krajów),
  • zazdrość między pracownikami,
  • poczucie faworyzowania przez pracodawcę niektórych pracowników,
  • nadmiar obowiązków i silna presja,
  • brak jasno określonych ról i obowiązków,
  • konflikty osobiste,
  • różnice w wynagrodzeniu nieadekwatne do kompetencji poszczególnych pracowników,
  • niesprawiedliwie ułożony grafik,
  • różnice w przekonaniach, wartościach i poglądach,
  • sprzeczne cele,
  • konkurowanie o zasoby i benefity,
  • utrudniony kontakt z przełożonym,
  • niejasne zasady przyznawania awansów i premii,
  • brak udziału pracowników w podejmowaniu decyzji.

Konflikty w miejscu pracy – gdzie szukać pomocy?

Co zrobić, kiedy doświadczasz poniżania w pracy lub jesteś stroną konfliktu w pracy? Gdzie szukać pomocy? Jeszcze raz podkreślamy: pamiętaj, że nie musisz pozostawać w milczeniu. Porozmawiaj z bliskimi osobami i poproś o ich wsparcie.

W obliczu problemów w pracy warto również skorzystać z pomocy psychoterapeuty lub lekarza psychiatry. W PsychoMedic zrzeszamy Specjalistów z dziedziny zdrowia psychicznego, który wiedzą jak pomóc osobom doświadczających konfliktu w pracy – jak sobie radzić i jak odbudować poczucie własnej wartości oraz siłę do tego, by przeciwstawić się współpracownikom lub przełożonemu. Lekarz psychiatra może także wystawić Ci zaświadczenie, które posłuży jako ważny dowód w ewentualnej sprawie sądowej przeciwko pracodawcy.

Jeżeli doświadczasz nękania ze strony przełożonego lub innych pracowników, konfliktów w pracy lub innego rodzaju problemów, zachęcamy Cię do umówienia się na wizytę stacjonarną lub online do jednego z naszych Specjalistów.

Pozostajemy do Twojej dyspozycji stacjonarnie w większości dużych miast w Polsce, Skype i telefonicznie!

Zadzwoń: 799 399 499