7 dni w tygodniu

Infolinia 799 399 499

HomeSkala Leiter-3

Skala Leiter-3

Co to jest test Leiter-3 i po co się go stosuje?

Test Leiter-3 (Leiter International Performance Scale – Third Edition) to niewerbalne narzędzie diagnostyczne służące do oceny funkcjonowania poznawczego dzieci, młodzieży i dorosłych. Leiter-3 jest używany w diagnozowaniu osób, które mają trudności z komunikacją werbalną – np. dzieci niemówiących, z afazją, ze spektrum autyzmu czy z zaburzeniami mowy.

Skala Leiter-3 pozwala na wiarygodne określenie poziomu inteligencji, funkcji uwagowych, pamięci roboczej i analiz wzrokowo-przestrzennych bez konieczności posługiwania się językiem. Dlatego test ten ma szerokie zastosowanie również w przypadku cudzoziemców lub osób z barierami komunikacyjnymi. Skala Leitera ceniona jest za swoją uniwersalność i precyzję.

Jak zbadać IQ dziecka?

W przypadku dzieci, badanie inteligencji wymaga zastosowania narzędzi dostosowanych do wieku oraz poziomu rozwoju. Test Leiter 3 to jedno z najczęściej stosowanych rozwiązań w przypadku dzieci niemówiących lub niemówiących płynnie.

W PsychoMedic można wykonać testy IQ dla dzieci w bezpiecznych i komfortowych warunkach, a Leiter-3 jest jednym z najczęściej stosowanych i zalecanych przez nas testów. Badanie rozwoju intelektualnego prowadzone jest przez psychologów dziecięcych, którzy oceniają m.in. analizę wzrokowo-przestrzenną, pamięć oraz zdolności poznawcze. 

Kto robi badania na inteligencję dziecka?

Leiter-3 to test psychologiczny, który należy do narzędzi standaryzowanych. Oznacza to, że spełnia rygorystyczne normy naukowe i może być stosowany w diagnozie klinicznej, edukacyjnej i orzeczniczej. Wyniki testu są wiarygodne – można je dołączać do dokumentacji medycznej, edukacyjnej oraz przedkładać w poradniach psychologiczno-pedagogicznych, sądach czy instytucjach zdrowia.

Wyniki testu można wykorzystać w wielu sytuacjach:

  • przed rozpoczęciem terapii – aby lepiej dopasować formę i tempo pracy do możliwości dziecka,
  • w procesie diagnostycznym – jako element szerszej diagnozy psychologicznej lub psychiatrycznej,
  • w poradni psychologiczno-pedagogicznej – np. przy ubieganiu się o opinię lub orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego,
  • w ocenie funkcjonowania dziecka w szkole – gdy pojawiają się trudności edukacyjne lub podejrzenie zaburzeń rozwojowych,
  • w dokumentacji medycznej – jako podstawa do dalszych konsultacji, diagnoz i zaleceń terapeutycznych.

Test Leiter-3 jest więc nie tylko precyzyjnym narzędziem pomiaru inteligencji niewerbalnej, ale też praktycznym wsparciem w planowaniu skutecznej pomocy dziecku – zarówno w domu, jak i w systemie edukacji czy ochrony zdrowia.

Kiedy robi się badania IQ dziecka?

Badanie IQ warto wykonać w sytuacjach takich jak:

  • trudności w nauce,
  • opóźnienia rozwojowe,
  • diagnoza zaburzeń rozwojowych (np. autyzm, ADHD),
  • ocena funkcjonowania dziecka niemówiącego,
  • przygotowanie dokumentacji do orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.

Na czym polega test Leiter-3?

Skala Leiter-3 składa się z różnorodnych zadań wymagających manipulacji wzrokowo-ruchowej, analizy wzorców oraz rozwiązywania problemów przestrzennych. Dziecko układa klocki, rozpoznaje sekwencje, śledzi wzory, uzupełnia brakujące elementy – wszystko bez konieczności mówienia.

Umiejętności wchodzące w skład klasycznie rozumianego intelektu, czyli np. umiejętności analizowania różnych sekwencji czy dostrzegania brakujących elementów nabywane są w ciągu życia i to właśnie one są mierzone przez testy IQ. Niemowlęta natomiast, właśnie z racji wieku, nie mają ich jeszcze nabytych i nie ma to nic wspólnego z ich potencjałem intelektualnym. Diagnoza dzieci niemówiących również może być wyzwaniem. Rozwiązaniem są jednak testy dla osób z afazją i testy niewerbalne inteligencji. To do nich należy właśnie międzynarodowa wykonaniowa skala Leitera. Daje ona wiarygodny obraz zdolności intelektualnych niezależnie od poziomu rozwoju językowego.

Jak czytać wyniki testu Leiter-3?

Wynik testu Leitera przedstawiany jest w formie wskaźników IQ (m. in. IQ ogólne, IQ pamięci, IQ uwagi). Otrzymane rezultaty porównywalne są z normami dla danego wieku, a analiza pozwala ocenić, czy dziecko rozwija się w sposób typowy.

W przypadku dzieci z niepełnosprawnościami intelektualnymi, zaburzeniami rozwoju lub osiągających wybitne wyniki, test Leiter-3 pozwala zrozumieć realny poziom ich zdolności poznawczych. Takie wyniki rozwojowe są kluczowe dla dalszego planowania terapii.

Jakie są normy w testach Leiter-3?

Test Leiter-3 opiera się na międzynarodowych normach, czyli danych zebranych od bardzo dużej liczby dzieci z różnych krajów i grup wiekowych. Dzięki temu można porównać wynik konkretnego dziecka z wynikami jego rówieśników. Normy uwzględniają fakt, że dzieci w różnym wieku rozwijają się w różnym tempie. To dlatego zawsze porównujemy dziecko do grupy, która ma tyle samo lat co ono.

W raporcie z badania znajdziemy trzy główne rodzaje wyników:

  • Iloraz inteligencji (IQ) – to jeden z najważniejszych wskaźników. Średni wynik dla populacji to 100. Wynik w zakresie 85–115 uznaje się za przeciętny – czyli mieszczący się w normie. Wynik powyżej 115 może wskazywać na ponadprzeciętne zdolności poznawcze. Wynik poniżej 85 – na trudności, które mogą wymagać dalszej diagnozy i wsparcia.
  • Wyniki surowe w podskalach – to liczba punktów zdobytych w konkretnych zadaniach (np. układanie wzorów, dopasowywanie kształtów). Nie są one jeszcze interpretacją – ale na ich podstawie oblicza się normy i inne wskaźniki.
  • Wskaźniki funkcji poznawczych – pokazują, jak dziecko radzi sobie w określonych obszarach: uwadze, pamięci roboczej (czyli tymczasowym zapamiętywaniu i operowaniu informacjami), analizie wzrokowo-przestrzennej (czyli np. zauważaniu zależności między kształtami, dostrzeganiu detali czy orientacji w przestrzeni). To właśnie te umiejętności wpływają na codzienne funkcjonowanie dziecka – np. w nauce, zabawie czy organizacji zadań.

Dzięki badaniu Leiter-3 rodzice mogą lepiej zrozumieć mocne strony dziecka, a także obszary, które mogą wymagać wsparcia – np. w szkole, terapii lub pracy domowej. Test pozwala na precyzyjne dopasowanie zaleceń do indywidualnych potrzeb dziecka, niezależnie od jego poziomu werbalnego (nie wymaga mówienia ani rozumienia poleceń słownych).

W przypadku testu Leiter 3, interpretacja wyników powinna być dokonywana przez psychologa na podstawie pełnego profilu funkcjonowania dziecka i jego kontekstu rozwojowego.

Gdzie PsychoMedic realizuje testy Leiter-3?

Badanie Leiter-3 w PsychoMedic można zrealizować w naszej placówce w Warszawie przy ulicy Grochowskiej. Zapewniamy:

Dlaczego warto wybrać PsychoMedic?

W PsychoMedic stawiamy na rzetelną i kompleksową pomoc:

  • oferujemy badania diagnostyczne z wykorzystaniem testu Leiter dla dzieci,
  • szeroka dostępność innych testów, które mogą zostać użyte w razie potrzeby dostrzeżonej przez Państwa, lub naszego specjalistę. Są to m. in.: Test ADOS-2, MOXO, Stanford-Binet 5 i wiele innych wartościowych pomocy,
  • wspieramy rodziców w zrozumieniu wyników i planowaniu terapii,
  • zapewniamy opiekę psychologa, psychiatry i psychoterapeuty w jednym miejscu. W razie potrzeby, także inni specjaliści są gotowi by pomóc i rozszerzyć diagnostykę, m. in.: endokrynolodzy, neurolodzy, dietetycy, logopedzi

Test niewerbalny inteligencji Leiter-3 to narzędzie, które może znacząco pomóc w diagnozie i planowaniu wsparcia dziecka. W PsychoMedic zadbamy o to, by proces ten przebiegł profesjonalnie i w atmosferze zrozumienia. Zastosowanie Leiter-3 w terapii jest możliwe nie tylko do celów diagnostycznych, ale także jako punkt wyjścia do projektowania indywidualnych i przede wszystkim skutecznych programów terapeutycznych.

Umów się na badanie Leiter-3 już teraz: zadzwoń: 799 399 499.

FAQ – Najczęściej zadawane pytania

Czym jest Leiter-3?

Leiter-3 to niewerbalny test inteligencji przeznaczony do oceny zdolności poznawczych dzieci, młodzieży i dorosłych, szczególnie tych z trudnościami językowymi.

Jaka jest różnica między Leiter-3 a Leiter-R?

Leiter-R to poprzednia wersja testu, mniej rozbudowana. Leiter-3 zawiera dodatkowe skale, zaktualizowane normy i bardziej precyzyjne narzędzia pomiaru funkcji poznawczych.

Dla jakiego wieku przeznaczony jest Leiter-3?

Test przeznaczony jest dla osób w wieku od 3 do 75 lat, zarówno dzieci, jak i dorosłych.

Psycholog, psychoterapeuta, diagnosta osób dorosłych oraz dzieci i młodzieży.

Pracuje w nurcie poznawczo-behawioralnym CBT, terapii schematu, EMDR. Konsultuje pacjentów od 2008 roku. Konsultuje pacjentów zarówno w języku polskim, jak i w języku angielskim.

Od dziecka fascynuje mnie sztuka, medycyna oraz zagadki logiczne i kryminalne. Lubię kontakt z ludźmi, poznawanie różnych perspektyw spoglądania na rzeczywistość. Po latach poszukiwań w psychologii odnalazłam połączenie moich pasji. Diagnoza psychologiczna to twórcze i zarazem logiczne zadanie, czasem przypominające detektywistyczną zagadkę. Ufam, iż bez trafnej diagnozy problemu nie ma skutecznej terapii. Staram się w swojej pracy pomagać ludziom lepiej poznać siebie i towarzyszyć im w zdobywaniu siły i odwagi w poszukiwaniu własnej drogi.

Psycholog, psychoterapeuta, diagnosta

Psycholog diagnosta dzieci od 2 do 12 r. ż. Pracuje z pacjentami od 2016 roku.

Psycholog i diagnosta dzieci od 2 r. ż. Specjalizuje się w diagnozie zaburzeń ze spektrum autyzmu oraz ADHD. Doświadczenie diagnostyczne zdobywała w Poradniach od 2016 r.

Psycholog, diagnosta

Diagnozuje dzieci i młodzieży od 6 r. ż. oraz osoby dorosłe. Na psychoterapię przyjmuje osoby dorosłe. Pracuje w nurcie poznawczo-behawioralnym CBT. Konsultuje pacjentów od 2010 roku. 

Członek Polskiego Towarzystwa Terapii Poznawczej i Behawioralnej (PTTPB) oraz Polskiego Towarzystwa Terapii Dialektycznej i Behawioralnej (PTDBT).

Punktem wyjścia jest dla mnie poczucie bezpieczeństwie klienta. Ważne jest dla mnie udzielenie pomocy dostosowanej do problemu i potrzeb klienta i jego rodziny, a także przekazania aktualnej wiedzy.

Psycholog, Psychoterapeuta, Diagnosta

Psycholog diagnosta dzieci i młodzieży od 4 do 18 r. ż.

Konsultuje pacjentów od 2014 roku. 

Podczas diagnozy moim celem jest jak najlepsze zrozumienie pacjenta, jego trudności, potrzeb oraz mocnych stron.    W swojej pracy stawiam przede wszystkim na szacunek dla pacjenta i bezpieczną, otwartą atmosferę w prowadzonych procesach diagnostycznych. W swojej pracy bazuję na aktualnej wiedzy i rekomendowanych narzędziach diagnostycznych. Swoją pracę poddaję regularnej superwizji.

Psycholog, Diagnosta