7 dni w tygodniu

Infolinia 799 399 499

HomeBlogJak to jest, że uczymy się na błędach?
uczenie się na błędach - PsychoMedic.pl

UMÓW SIĘ ONLINE NA WIZYTĘ LUB ZADZWOŃ 799 399 499

Jak to jest, że uczymy się na błędach?

O prawdziwości powiedzenia, że uczymy się na błędach nie trzeba nikogo przekonywać. Okazało się, że argumentów za tym dostarcza również aktywność mózgu. Biologia wyposażyła nasz w bardzo chytry mechanizm. Okazało się, że mózg włącza mechanizmy dostarczające nam dużej przyjemności oraz zadowolenia, gdy jesteśmy skonfrontowani z sytuacją, w której poprzednio popełniliśmy błąd, a obecnie mamy szansę na świadomie poprawie swojej reakcji i NIE popełnienie tego błędu po raz drugi.

Aby wyjaśnić sens tego odkrycia, należy wprowadzić rozróżnienie pomiędzy dwoma sposobami uczenia się, jakich mózg używa w swojej codziennej pracy:

  • Nauka w oparciu o negatywne skojarzenie, kiedy złe zachowanie jest karane; mózg tworzy negatywne skojarzenie z danym wydarzeniem, a człowiek konsekwentnie będzie go unikał.
  • Nauka polegająca na pozytywnym wzmocnieniu, gdzie mózg będzie umacniał człowieka w działaniu i nagradzał za jego wykonywanie.

Badacze z Uniwersytetu Kalifornijskiego zaprojektowali specjalnie badanie z użyciem funkcjonalnego rezonansu magnetycznego (fMRI), który pokazuje bieżącą aktywność mózgu w czasie aktywności człowieka. Procedura uwzględniała obydwa rodzaje uczenia wymienione powyżej oraz dodatkowo, jako główny cel, serię zadań, gdzie badani mogli wykazać się, czy zdołali wyciągnąć wnioski z zadań, które wykonali nieprawidłowo po przejściu całego poprzedzającego treningu.

Skaner mózgu pokazał jasno, że u osób, które faktycznie nauczyły się na swoich błędach i poprawnie rozwiązywały zadania, które wcześniej im nie wychodziły, inna była aktywność układu nerwowego. Porównanie warunków badawczych – nauki ze wzmocnieniem negatywnym, nauki ze wzmocnieniem pozytywnym oraz nauki na błędach, pokazało, co następuje. Jeśli damy dla mózgu szansę na wykazanie się swoją plastycznością, oferując mu czas na analizę sytuacji i znalezienie relacji przyczynowo-skutkowych, okaże się, że ową naukę na błędach mózg potraktuje nie jako wzmocnienie negatywne (bo przecież skoro popełniliśmy błąd i zostaliśmy ukarani, lepiej od tego uciekać…), lecz jako… nagrodę i pozytywne wzmocnienie! Zasadniczo, gdy człowiek nie popełnia drugi raz tego samego błędu, mózg go wynagradza, włączając struktury zwane układem nagrody. Zupełnie inną aktywność obserwuje się w przypadku stosowania wzmocnień negatywnych. Można podsumować to mówiąc, że dla mózgu uczenie się z porażką po drodze jest równoznaczne z wykonaniem zadania prawidłowo pierwotnie.

Jakie wnioski możemy wyciągnąć z tych doniesień? Badacze sugerują, że dzięki temu wiemy, że warto sobie wybaczać i nie bać się porażek, a raczej traktować je czysto instrumentalnie jako źródło wiedzy na przyszłość. Ewidentnie nawet w mózgu ludzkim, wykształtowanym przez tysiące lat ewolucji, jest przewidziane miejsce na naukę na błędach.

Informacje o Autorze

O autorze
dr n.med. Katarzyna Niewińska - kierowniczka Sieci Klinik PsychoMedic.pl jest doktorem nauk medycznych w dziedzinie psychiatrii dorosłych, specjalistką w zakresie psychologii klinicznej i psychoterapeutką z blisko 20-letnim doświadczeniem zawodowym. Ukończyła studia wyższe z zakresu psychologii i marketingu oraz liczne kierunki studiów podyplomowych: m.in. kurs specjalizacyjny z zakresu psychologii klinicznej (zwieńczony egzaminem zdanym z wyróżnieniem), renomowaną szkołę psychoterapii w Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz seksuologię w Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego. Zrealizowała grant naukowy i obroniła rozprawę doktorską w Instytucie Psychiatrii i Neurologii (IPiN) w Warszawie. Posiada wieloletnie doświadczenie naukowe, kliniczne i zarządcze - m.in. jako kierownik studiów na kierunku psychodietetyka Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego oraz jako terapeutka w Klinice Nerwic i Zaburzeń Osobowości IPiN czy Fundacji ASLAN. Jest autorką publikacji naukowych dotyczących m.in. problematyki przemocy, terapii grupowej i trudności młodych ludzi - w tym współautorką uznanej książki “Psychodrama w psychoterapii” (wydanej w 2011 roku nakładem Gdańskiego Wydawnictwa Psychologicznego), a także autorką kilkuset artykułów popularyzujących wiedzę psychologiczno-psychiatryczną. Specjalizuje się w psychoterapii dla dorosłych, par, rodzin i młodzieży.

Skontaktuj się z nami
☎ 799 399 499 | facebook.com/poradniapsychomedic | instagram.com/psychomedic.pl/

Więcej: Katarzyna Niewińska - Psychoterapeuta Warszawa - PsychoMedic.pl

Najszybsze terminy wizyt - na dziś lub jutro