Zadbaj o bezpieczeństwo swoje i innych skorzystaj z Wideokonsultacji lub Konsultacji Telefonicznych. Otrzymasz e-receptę, e-zwolnienie, bez wychodzenia z domu.Dowiedz się więcej >>
7 dni w tygodniu

Infolinia 799 399 499

HomeBlogNiskie poczucie własnej wartości – jak sobie z nim poradzić?
samopoczucie-PsychoMedic.pl

Niskie poczucie własnej wartości – jak sobie z nim poradzić?

Masz trudności w znalezieniu dobrej pracy? A może ciężko ci nawiązywać relacje z innymi? Sukcesy, które odnosisz, tłumaczysz jako łut szczęścia, a porażki traktujesz, jako utwierdzanie siebie w tym, że jesteś do niczego? Jeśli tak jest, to prawdopodobnie cierpisz na niskie poczucie własnej wartości i to ono sprawia, że czujesz się niekompetentnym pracownikiem, słabym rodzicem, a czasami nawet nic nie wartym człowiekiem.

Niskie poczucie własnej wartości może dotykać wszystkich aspektów naszego życia lub tylko jednego, możemy być dobrym studentem, ale w roli pracownika wciąż nie będzie szło nam tak jakbyśmy chcieli.

Jakie są przyczyny niskiego poczucia własnej wartości?

Poczucie własnej wartości kształtuje się już od najmłodszych lat. W ciągu życia jednak podlega wahaniom, dając możliwość korygowania swojego spostrzegania świata oraz siebie.

Zapytasz, w jaki sposób?

Za nim przejdziemy do wskazówek, które pozwolą Ci poprawić poziom poczucia własnej wartości, zadaj sobie proste pytanie: Czy w ogóle chcesz się zmienić?  Zwiększenie poczucia własnej wartości jest procesem, który będzie wymagał od Ciebie poświęcenia czasu jak i włożenia dużego wysiłku. Jeśli nie boisz się pracować nad sobą, zacznijmy zmianę na lepsze!

Rozpocznij pracę nad sobą, od tych kilku ćwiczeń:

  1. Przeanalizuj korzyści i koszty

W większości ludzie nie pracują nad zwiększeniem poczucia własnej wartości, przyczyn tego stanu rzeczy jest wiele, np. nie wiedzą jak lub nie robią tego, gdyż płynące korzyści z braku akceptacji samego siebie przeważają nad kosztami, które musieliby ponieść – więc zanim zaczniesz, wypisz sobie zalety i wady niskiego poczucia własnej wartości.

Czy jesteś zdolny utracić korzyści płynące z braku akceptacji na rzecz korzyści wyższego poczucia własnej wartości? Jeśli twoja odpowiedz jest twierdząca, jest to już krok na przód.

  1. Stare przekonania …wyrzuć do kosza

Wiesz już, że niskie poczucie własnej wartości jest ściśle powiązane z twoim dzieciństwem. Opinia usłyszana od osoby bliskiej, taka jak „nie nadajesz się do niczego”, „nic w życiu nie osiągniesz” może się za Tobą ciągnąć przez wiele lat. Uwolnij się! W jaki sposób? Na przykład uświadom sobie, że było to dawno temu, w tym momencie jesteś kimś zupełnie innym.

  1. To moje życie!

Ludzi z niskim poczuciem własnej wartości charakteryzuje brak wiary w siebie, a więc brak ochoty do brania odpowiedzialności za swoje czyny. Co zrobić, aby to zmienić?

Każdego ranka na przykład przed pójściem do pracy powiedz sobie: „To ja jestem odpowiedzialny za to, co robię w moim życiu i tylko ja mam możliwości, aby to zmienić”.

  1. Zalety i mocne strony

Uświadom sobie własne zalety i mocne strony. Weź kartkę i długopis, a następnie wypisz: dwie cech własnego wyglądu, które uważasz za najlepsze, to samo tyczy się dwóch cech osobowości, umiejętności i talentów, które masz i sukcesy, które udało Ci się osiągnąć.

  1. Ideałów…nie ma!

Dążysz do ideału. Przestań! Takowe nie istnieją.                                                                                        Chcąc odkryć siebie, kim naprawdę jesteś potrzebujesz przestać myśleć w kategoriach, jakim chciałbym/powinienem być. Osoby ciągle obniżają swoją wartość, przez myślenie typu: gdybym umiała lepiej śpiewać, mogłabym odnieść sukces. Każdy z nas ma jakiś talent, tylko musi go odkryć, a żeby móc to zrobić skup się na sobie, a nie na porównywaniu się do innych. Nie można wszystkich ludzi mierzyć tą samą miarą.

  1. Porażka – nie uciekaj od niej!

Porażka jest wpisana w nasze życie. Zacznij patrzeć na nią, jako na cenne doświadczenie. Inaczej mówiąc, jeśli nie powiodło ci się na egzaminie, nie zaczynaj myśleć: „jestem do niczego, jakbym był mądrzejszy…”, w zamian pomyśl, co poszło nie tak. Może nie poświeciłeś wystarczająco dużo czasu na naukę? A może w dzień egzaminu nie czułeś się najlepiej, co spowodowało słabą koncentrację?

Pamiętaj, nie robiąc nic nie chronisz się przed błędami. One są nieuniknione i im większa świadomość tego, tym w szybkim tempie uwolnisz się od poczucia winy.

  1. Twoje obszary życia

Znajdź obszary, w których czujesz się pewnie i te, które stanowią dla ciebie problem. Gdy określisz je, łatwiej Ci będzie nad nimi pracować. Pamiętaj! Małe kroczki – zmiana nie nastąpi w ciągu 24 godzin. Jeśli twoim obszarem problematycznym jest waga, nie przechodź od razu na drastyczną dietę, spróbuj ograniczyć ilość spożywanych pokarmów.

  1. Każdego dnia…sukcesy

Zapisuj sobie każdego wieczoru sukcesy, które udało Ci się osiągnąć danego dnia, nie musi to być jeden, może to być kilka, jak również to może być coś małego na przykład pomoc starszej kobiecie w przejściu przez ulicę lub obiad, który wyszedł Ci znakomicie. Po ich zapisaniu wkładaj je do worka lub reklamówki. Po upływie miesiąca, zajrzyj do niego i wyciągnij kilka z nich.

To pokaże Ci ile sukcesów osiągasz w codziennym życiu.

  1. Ludzie wokół nas

Ludzie, którymi się otaczasz wpływają na to, jak się zachowujesz i co odczuwasz. Przebywanie z ludźmi pozytywnymi, podświadomie wymusza na Tobie, abyś się przystosował, a tym samym sam zaczniesz patrzeć na siebie i świat w lepszych barwach.

Są to jedne z wielu możliwości wspomagających twoje poczucie własnej wartości, jednakże jest to dobry start do wprowadzania zmian na lepsze.

Informacje o Autorze

Klinika Psychologiczno-Psychiatryczna PsychoMedic.pl świadczy usługi z zakresu leczenia depresji, zaburzeń odżywiania się, zaburzeń nerwicowych i lękowych, zaburzeń seksualnych, uzależnień, zaburzeń psychotycznych, zaburzeń osobowości, zaburzeń snu. Pomagamy w budowaniu związku/miłości, bliskich relacji, a także w rozwoju Twojego potencjału.
Naszym celem jest stworzenie wszechstronnej pomocy dla pacjentów. Tworzymy zespół składający się z specjalistów (psychiatra, psycholog, psychoterapeuta, seksuolog, endokrynolog, neurolog, dietetyk). Zapewniamy najwyższą jakoś usług i gwarantujemy wykwalifikowany personel.

Zapraszamy do umówienia wizyty w PsychoMedic.pl.

UMÓW SIĘ ONLINE NA WIZYTĘ LUB ZADZWOŃ 22 253 88 88