7 dni w tygodniu

Infolinia 799 399 499

Home#TwojaPsychikaBlogJakie są najczęstsze problemy emocjonalne i zachowawcze u dzieci i jak sobie z nimi radzić?
problemy emocjonalne dzieci

UMÓW SIĘ ONLINE NA WIZYTĘ LUB ZADZWOŃ 799 399 499

Jakie są najczęstsze problemy emocjonalne i zachowawcze u dzieci i jak sobie z nimi radzić?

Problemy emocjonalne i zachowawcze u dzieci to coraz częstsze zjawisko, które nie tylko wpływa na codzienne funkcjonowanie najmłodszych, ale również na ich rozwój społeczny i edukacyjny. Nie jest to jednak sytuacja, której nie da się odmienić! Wczesne rozpoznanie trudności i wdrożenie odpowiedniego wsparcia może znacząco poprawić jakość życia dziecka i całej rodziny.

Co to są zaburzenia emocjonalne u dzieci?

Zaburzenia emocjonalne u dzieci to stan, w którym dziecko doświadcza przewlekłych trudności w regulacji swoich emocji, nastroju i reakcji na sytuacje stresowe. Wśród zaburzeń emocjonalnych znajdują się m.in. lęki, depresja dziecięca, zaburzenia adaptacyjne czy zaburzenia nastroju.

Jakie są zaburzenia emocjonalne dzieci?

Najczęstsze problemy emocjonalne dzieci to:

  • Zaburzenia lękowe (np. lęk separacyjny, lęk społeczny) – to stany nadmiernego, nieadekwatnego do sytuacji lęku, który utrudnia codzienne funkcjonowanie. Lęk separacyjny objawia się silnym niepokojem podczas rozłąki z opiekunem, natomiast lęk społeczny to obawa przed oceną ze strony rówieśników i dorosłych, często prowadząca do unikania kontaktów społecznych.
  • Depresja dziecięca – to nie tylko smutek, ale też utrata zainteresowań, drażliwość, zmiany apetytu czy snu oraz spadek energii. Może objawiać się także trudnościami w koncentracji i wycofaniem z relacji, co wpływa negatywnie na rozwój społeczny i edukację.
  • Nadmierna drażliwość i wahania nastroju – dzieci z nasilonymi wahaniami nastroju łatwo popadają w stany złości lub smutku, często w sposób nieproporcjonalny do sytuacji. Mogą reagować impulsywnie, mieć trudności w kontrolowaniu emocji i wybuchać złością nawet w błahych sytuacjach.
  • Trudności w regulacji emocji – regulacja emocji to umiejętność rozpoznawania, nazywania i adekwatnego wyrażania emocji. Dzieci z trudnościami w tym obszarze często nie potrafią poradzić sobie z frustracją czy napięciem, co może skutkować wycofaniem, agresją lub somatyzacją objawów.
  • Niska samoocena i poczucie osamotnienia – u dzieci objawia się negatywnym obrazem siebie, brakiem wiary we własne możliwości oraz poczuciem bycia gorszym od rówieśników. Poczucie osamotnienia to z kolei wewnętrzne przekonanie o braku akceptacji i bliskości, nawet jeśli dziecko przebywa wśród innych ludzi.

Najczęstsze problemy emocjonalne dzieci w szkole

W środowisku szkolnym emocjonalne trudności dziecka objawiają się często jako:

  • wycofanie z kontaktów rówieśniczych,
  • niechęć do uczestnictwa w zajęciach,
  • objawy somatyczne (np. bóle brzucha przed lekcjami),
  • płaczliwość lub wybuchy złości,
  • trudności z koncentracją uwagi.

Co to są zaburzenia zachowania u dzieci?

Zaburzenia zachowania u dzieci to natomiast trudności w respektowaniu norm społecznych, zasad oraz granic. Mogą obejmować agresję, buntowniczość, impulsywność i nieprzestrzeganie poleceń dorosłych.

Jakie są zaburzenia zachowania dzieci?

Najczęstsze problemy zachowawcze dzieci to:

  • nieposłuszeństwo wobec dorosłych,
  • napady złości i agresji,
  • nadmierna impulsywność, np. przerywanie rozmów dorosłym, wybieganie na ulicę bez rozejrzenia się, czy uderzenie kolegi bez wcześniejszego konfliktu
  • trudności w przestrzeganiu zasad i norm,
  • zachowania prowokacyjne i destrukcyjne, np. robienie min nauczycielowi w trakcie zajęć, wyśmiewanie innych dzieci, celowe psucie zabawek lub rysowanie po ścianach mimo wcześniejszego zakazu.

Najczęstsze problemy zachowawcze dzieci w szkole

W kontekście szkolnym najczęstsze problemy zachowawcze dzieci to:

  • przeszkadzanie na lekcjach,
  • wchodzenie w konflikty z rówieśnikami,
  • lekceważenie nauczycieli,
  • odmawianie wykonywania poleceń,
  • nieprzestrzeganie zasad klasowych.

Jak rozpoznać, że dziecko potrzebuje pomocy?

Rodzice i nauczyciele powinni być czujni, gdy:

  • dziecko często zmienia nastrój,
  • reaguje nadmiernie emocjonalnie na drobne sytuacje,
  • wycofuje się z relacji społecznych,
  • wykazuje spadek motywacji do nauki,
  • często jest krytyczne wobec siebie.

Długotrwałe objawy powinny skłonić do konsultacji ze specjalistą.

Jak sobie radzić z zaburzeniami emocjonalnymi i zachowawczymi u dzieci?

W domu:

  • Buduj stabilną relację z dzieckiem opartą na zaufaniu – dziecko, które czuje się bezpieczne emocjonalnie, łatwiej mówi o swoich trudnościach i lepiej radzi sobie ze stresem. Bliska, ciepła relacja to fundament zdrowego rozwoju psychicznego.
  • Wprowadzaj jasne zasady i konsekwencje – stałość i przewidywalność pomagają dzieciom czuć się bezpiecznie i uczą odpowiedzialności. Ważne, by zasady były dostosowane do wieku dziecka i zawsze egzekwowane z poszanowaniem jego emocji.
  • Zachęcaj dziecko do wyrażania emocji i nazywania ich – rozwijanie słownictwa emocjonalnego ułatwia dzieciom rozpoznawanie własnych stanów i radzenie sobie z nimi. Można to robić podczas codziennych rozmów, zabawy lub przy pomocy książek.
  • Spędzaj z dzieckiem wartościowy czas (Wspólne aktywności) – bez pośpiechu i rozproszeń – wzmacniają więź i dają dziecku poczucie bycia ważnym. Nawet krótki spacer czy rozmowa przy kolacji mają duże znaczenie.
  • Obserwuj zachowanie dziecka i reaguj na sygnały trudności – nie ignoruj nagłych zmian nastroju, trudności w relacjach czy wycofania. Im szybciej zareagujesz, tym łatwiej będzie zapobiec pogłębianiu się problemów.

W szkole:

  • Utrzymuj stały kontakt z nauczycielem – regularna wymiana informacji między rodzicem a nauczycielem pozwala szybciej zauważyć trudności i wspólnie szukać skutecznych rozwiązań.
  • Wspieraj zindywidualizowane podejście do dziecka – każde dziecko jest inne – niektóre potrzebują więcej czasu, inne spokojniejszego otoczenia. Indywidualizacja podejścia pomaga dziecku odnaleźć się w szkolnej rzeczywistości.
  • Stosuj strategie wspierające koncentrację i wyciszenie – krótkie przerwy, ćwiczenia oddechowe, miejsce do wyciszenia. Te sposoby, mogą pomóc dziecku lepiej funkcjonować w klasie i ograniczyć impulsywne reakcje.
  • Zachęcaj do udziału w zajęciach socjoterapeutycznych lub rewalidacyjnych – tego typu zajęcia rozwijają umiejętności społeczne, uczą radzenia sobie z emocjami i budowania relacji. Prowadzone są zazwyczaj przez wykwalifikowanych specjalistów.
  • Korzystaj ze wsparcia psychologa szkolnego – psycholog może pomóc zrozumieć trudności dziecka, zaproponować odpowiednie formy pomocy oraz wspierać nauczycieli i rodziców w codziennej pracy wychowawczej.

Ze specjalistami:

W przypadku nasilonych trudności emocjonalnych lub zachowawczych warto skorzystać z pomocy specjalistów. Najlepszym pierwszym krokiem jest zazwyczaj konsultacja z psychologiem dziecięcym lub psychoterapeutą. Mogą oni pomóc zrozumieć źródło problemów i zaproponują odpowiednie formy wsparcia – dla dziecka, jak i dla rodziny.

  • Psycholog dziecięcy – pomaga rozpoznać i zidentyfikować trudności emocjonalne lub rozwojowe dziecka. Może również przeprowadzić diagnozę funkcjonowania psychicznego i zaproponować dalsze kroki terapeutyczne.
  • Psychoterapeuta dzieci i młodzieży – wspiera dziecko i rodzinę w dłuższym procesie pracy nad emocjami, relacjami i zachowaniami. Psychoterapia może pomóc w poprawie funkcjonowania dziecka w domu, szkole i w relacjach z innymi.
  • Psychiatra dziecięcy – to lekarz, który diagnozuje zaburzenia psychiczne i – jeśli to konieczne – może włączyć leczenie farmakologiczne. Wizyta u psychiatry bywa szczególnie ważna. Gdy dziecko doświadcza nasilonych stanów depresyjnych, ma myśli samobójcze, przejawia zachowania autoagresywne, silne lęki lub objawy psychotyczne.

Gdzie szukać pomocy?

Jeśli zauważasz u swojego dziecka niepokojące objawy – nie zwlekaj. W klinice PsychoMedic znajdziesz kompleksowe wsparcie: psychologiczne, psychoterapeutyczne i psychiatryczne. Nasz zespół doświadczonych specjalistów pomaga dzieciom w różnym wieku odzyskać równowagę emocjonalną i poprawić funkcjonowanie w domu i w szkole.

Zadzwoń: 799 399 499 lub umów się online przez stronę.

Informacje o Autorze

Patryk Żmudziak - psycholog, PsychoMedic.pl

Jesteś dziennikarzem/autorem/twórcą projektu i poszukujesz specjalisty,
który wypowiedziałby się w Twoim materiale internetowym, prasowym, radiowym lub telewizyjnym?
Napisz do naszej rzeczniczki prasowej: Justyny Nalewajek-Szaniawskiej: nalewajek.j@psychomedic.pl
Więcej informacji: https://psychomedic.pl/kontakt-dla-mediow/

Klinika PsychoMedic.pl - sieć poradni zdrowia psychicznego świadcząca pomoc w formie stacjonarnej w kilkunastu miejscach na mapie Polski oraz w formie online.
Oferujemy wsparcie najlepszych specjalistów: psychologów, psychoterapeutów, psychiatrów, neurologów, endokrynologów, seksuologów, dietetyka, logopedy.

Naszą misją jest zapewnienie każdemu wszechstronnej i skutecznej pomocy, a także szerzenie rzetelnej wiedzy z zakresu zdrowia psychicznego i medycyny.

Zadzwoń do nas: 799 399 499.

Najszybsze terminy wizyt - na dziś lub jutro



++