7 dni w tygodniu

Infolinia 799 399 499

Home#TwojaPsychikaBlogSzkolenia[WYWIAD] Trening Umiejętności Społecznych okiem psychologa dziecięcego
Trening Umiejętności Społecznych

UMÓW SIĘ ONLINE NA WIZYTĘ LUB ZADZWOŃ 799 399 499

[WYWIAD] Trening Umiejętności Społecznych okiem psychologa dziecięcego

W PsychoMedic prowadzimy Trening Umiejętności Społecznych od lat i niezmiennie zachwyca nas, jak dużo dzieci mogą wynieść z tej formy pracy nad sobą. TUSy to ciekawa dla dziecka i przede wszystkim skuteczna forma nauki rozpoznawania i kontrolowania swoich emocji oraz współżycia z innymi. Skorzystać może z nich praktycznie każdy młody człowiek!

Dziś pragniemy pokazać Wam „TUS-y” od środka. Poprosiliśmy mgr Klaudię Steckiewicz-Langer – psychologa z  ogromnym doświadczeniem w prowadzeniu tych zajęć – o odpowiedź na pytania, które często zadają sobie Rodzice  przed podjęciem decyzji o zapisaniu swoich dzieci do grupy. Gorąco zapraszamy do lektury!

PsychoMedic: W jaki sposób zajęcia TUS mogą pomóc dzieciom, u których nie stwierdzono żadnych zaburzeń rozwojowych? Jakie dzieci szczególnie mogą skorzystać z udziału w zajęciach?

Klaudia Steckiewicz-Langer – psycholog, psychoterapeuta, prowadząca zajęcia TUS: Trening Umiejętności Społecznych polecam praktycznie każdemu dziecku, które przejawia trudności w funkcjonowaniu społecznym. Faktem jest, że to jedna z najczęściej rekomendowanych metod pracy przy zaburzeniach ze spektrum autyzmu, ADHD oraz dla dzieci zagrożonych niedostosowaniem społecznym. Skorzystać mogą jednak także dzieci, które nie mają żadnej diagnozy, a z różnych powodów doświadczają trudności w funkcjonowaniu w grupie. Są to np. dzieci nieśmiałe, wycofane, „odrzucane przez grupę”. TUSy mogą również okazać się wartościowym doświadczeniem dla tych dzieci, które bywają agresywne względem rówieśników i mają trudności z dostosowaniem się do zasad i norm współżycia społecznego. Podczas zajęć kształtujemy umiejętności prospołeczne, ćwiczymy komunikowanie się, rozwijamy inteligencję emocjonalną. Trening Umiejętności Społecznych pomaga przyswajać zasady i daje narzędzia do radzenia sobie w różnych sytuacjach dnia codziennego. Uczymy też, jak radzić sobie z własnymi emocjami – np. ze złością.

PsychoMedic: Zajęcia TUS są promowane jako „nauka poprzez zabawę”. Jak wyglądają zajęcia? Jakie przykładowe ćwiczenia realizujecie Panie z dziećmi?

KS-L: Każde zajęcia dostosowane są do potrzeb i możliwości konkretnej grupy. Pierwsza część zajęć skupia się wokół rozmów o emocjach. Dzieci uczą się rozpoznawania oraz nazywania przeżywanych przez siebie emocji. Opowiadają o swoich przeżyciach z minionego tygodnia. Dzielą się tym, co było dla nich ważne, mają możliwość powiedzenia, jak się czuły i co myślały. Na pierwszych zajęciach, gdy grupa dopiero się poznaje, poświęcamy ten czas na przedstawienie się i integrację uczestników. Kolejna część zajęć jest poświęcona tzw. tematowi zajęć. Dobór tematów jest zależny od cech uczestników, ich potrzeb oraz poziomu funkcjonowania. Odgrywamy scenki, rysujemy, gramy w gry, ćwiczymy nowe umiejętności przez doświadczenie, pracujemy w grupie, w parach, indywidualnie…

PsychoMedic: W TUSach – jak zwróciła Pani uwagę – biorą udział bardzo różne dzieci. W jaki sposób prowadzi Pani grupę, aby wszystkie dzieci mogły skorzystać z zajęć? Czy dzieci tak różniące się od siebie mogą korzystać ze swoich wzajemnych zasobów?

KS-L: Ta różnorodność uczy otwartości, szacunku do drugiej osoby, tolerancji i zrozumienia potrzeb drugiego człowieka. Dzieciaki czerpią od siebie nawzajem. Pomagają sobie. Dzięki temu, że mają – często odmienne – mocne i słabe strony, mogą dawać z siebie i czerpać od innych jednocześnie. To ich wzmacnia. Widzą, że inne dzieci też borykają się z trudnościami, że nie są same. Uświadamiają sobie potrzebę rozwijania własnych kompetencji społecznych. Zajęcia staram się prowadzić zawsze tak, żeby dzieci oprócz niezwykle ważnej pracy nad świadomością własnej osoby otrzymywały coś jeszcze cenniejszego- zrozumienie i akceptację, a co za tym idzie – wyższą samoocenę i silniejszą motywację wewnętrzną do dalszego działania.

PsychoMedic: W jaki sposób można ocenić, czy wspomniane efekty faktycznie udało się osiągnąć u poszczególnych uczestników grupy? Jakie są metody ewaluacji postępów dziecka w trakcie zajęć?

KS-L: U dzieciaków, które uczestniczyły w zajęciach, można zauważyć przede wszystkim lepsze odczytywanie emocji u siebie i innych. Zauważają, rozumieją i biorą pod uwagę punkt widzenia drugiej osoby. Lepiej współpracują w grupie, radzą sobie ze złością. Trening ułatwia im respektowanie zasad i norm społecznych. To bardzo istotny wyznacznik efekt zajęć TUS, ale wydaje mi się, że najistotniejszym z nich jest zmniejszenie ilości problemów obserwowanych – w domu przez rodziców czy w szkole przez nauczycieli. Polepszają się relacje zarówno z rówieśnikami, jak i dorosłymi. Dzieci lepiej radzą sobie z rozwiązywaniem konfliktów. To właśnie nabycie zdolności radzenia sobie z trudnościami jest największym i najbardziej widocznym efekt zajęć.

 

 

Informacje o Autorze

O autorze
dr n.med. Katarzyna Niewińska - kierowniczka Sieci Klinik PsychoMedic.pl jest doktorem nauk medycznych w dziedzinie psychiatrii dorosłych, specjalistką w zakresie psychologii klinicznej i psychoterapeutką z blisko 20-letnim doświadczeniem zawodowym. Ukończyła studia wyższe z zakresu psychologii i marketingu oraz liczne kierunki studiów podyplomowych: m.in. kurs specjalizacyjny z zakresu psychologii klinicznej (zwieńczony egzaminem zdanym z wyróżnieniem), renomowaną szkołę psychoterapii w Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz seksuologię w Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego. Zrealizowała grant naukowy i obroniła rozprawę doktorską w Instytucie Psychiatrii i Neurologii (IPiN) w Warszawie. Posiada wieloletnie doświadczenie naukowe, kliniczne i zarządcze - m.in. jako kierownik studiów na kierunku psychodietetyka Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego oraz jako terapeutka w Klinice Nerwic i Zaburzeń Osobowości IPiN czy Fundacji ASLAN. Jest autorką publikacji naukowych dotyczących m.in. problematyki przemocy, terapii grupowej i trudności młodych ludzi - w tym współautorką uznanej książki “Psychodrama w psychoterapii” (wydanej w 2011 roku nakładem Gdańskiego Wydawnictwa Psychologicznego), a także autorką kilkuset artykułów popularyzujących wiedzę psychologiczno-psychiatryczną. Specjalizuje się w psychoterapii dla dorosłych, par, rodzin i młodzieży.

Skontaktuj się z nami
☎ 799 399 499 | facebook.com/poradniapsychomedic | instagram.com/psychomedic.pl/

Więcej: Katarzyna Niewińska - Psychoterapeuta Warszawa - PsychoMedic.pl

Najszybsze terminy wizyt - na dziś lub jutro