Wideokonsultacja i telekonsultacja w pytaniach i odpowiedziach
Z wizytami zdalnymi (czyli takimi usługami, jak telekonsultacja czy wideokonsultacja) większość Pacjentów miała po raz pierwszy styczność w momencie rozpoczęcia się pandemii koronawirusa. W naszych Klinikach nie była to jednak usługa nowa: z propozycją wizyt zdalnych wyszliśmy do osób zgłaszających się do nas po pomoc już wiele lat temu, stając się tym samym jednymi z pionierów telemedycyny w Polsce. W szczególności w ciągu ostatniego półtora roku, gdy wideokonsultacja bywała niekiedy jedyną możliwością kontaktu z lekarzem, staramy się dzielić naszym doświadczeniem i wiedzą na temat prowadzenia leczenia na odległość. Dla wszystkich tych, którzy nadal odczuwają niepewność przed odbyciem wideo- albo telewizyty – albo mają jakiekolwiek wątpliwości w związku z tą formą kontaktu ze Specjalistą – stworzyliśmy poniższy wpis.
E-wizyta a konsultacja w gabinecie – czy te dwie formy czymś się od siebie różnią?
Jedyną różnicą pomiędzy wizytą stacjonarną, a profesjonalnie poprowadzoną telekonsultacją jest to, że Pacjent i Specjalista nie znajdują się w jednym pomieszczeniu, a rozmawiają ze sobą przez telefon lub za pomocą programu komputerowego. W przypadku kontaktu ze specjalistą od zdrowia psychicznego (ale także np. neurologiem czy endokrynologiem, co opisaliśmy w niniejszym wpisie), wideowizyta jest pełnowartościową i równie skuteczną formą wizyty. Istnieją nawet badania, które wskazują, że psychoterapia prowadzona online bywa niekiedy bardziej skuteczna, niż spotkania z terapeutą w gabinecie.
Wideokonsultacja umożliwia lekarzowi wystawienie e-recepty, e-zwolnienia (l4), a także zaświadczenia lekarskiego, np.:
- o braku przeciwskazań do powrotu do pracy (zaświadczenie na druku OL-9);
- o tokofobii i wskazaniu do cięcia cesarskiego;
- o braku przeciwwskazań do adopcji dziecka;
- o braku przeciwwskazań do poddania się operacji bariatrycznej czy plastycznej;
- zaświadczenia na potrzeby szkoły czy uczelni.
Czy wideokonsultacja wiąże się z jakimiś ograniczeniami dla lekarza?
Nie – podczas e-wizyty może wystawić recepty na wszelkiego rodzaju leki oraz zwolnienie l4 na dowolny okres (a także zwolnienie wstecz). To, czy i na jakie leki zostanie wystawiona recepta oraz czy i na jak długo lekarz wystawi Pacjentowi l4, jest oczywiście kwestią zależną od stanu zdrowia osoby zgłaszającej się na wizytę i wskazań medycznych: tak samo, jak w przypadku wizyty stacjonarnej.
Dla Specjalisty w zdecydowanej większości przypadków nie ma więc znaczenia, czy kontaktuje się z Pacjentem twarzą w twarz, czy w trakcie wizyty zdalnej. Jednocześnie mamy jednak świadomość, że dla wielu z Was telewizyta / wideokonsultacja wiąże się z dużym stresem, często większym niż spotkanie w gabinecie. Dlatego wszyscy nasi psychoterapeuci, lekarze i inni Specjaliści szczególnie troszczą się w trakcie e-wizyty o stworzenie w trakcie rozmowy komfortowej atmosfery.
Z jakim lekarzem / specjalistą można umówić się na wideokonsultację/konsultację przez telefon?
Z każdym! W PsychoMedic wideokonsultacja jest możliwa w przypadku każdego Specjalisty, czyli: psychologa/psychoterapeuty, psychiatry, neurologa, endokrynologa, seksuologa, logopedy czy dietetyka.
Jak odbyć e-wizytę? Czy niezbędny jest do niej dostęp do komputera/Internetu? Co, jeżeli jestem „nietechniczny/a”?
E-konsultacja jest możliwa w trzech formach:
Skype
Jeżeli decydujesz się na tę formę, podczas rejestracji poprosimy Cię o login skype, pod który specjalista zadzwoni w wyznaczonym dniu i godzinie konsultacji. Jedyne, co musisz zrobić, to zalogować się na skype – na telefonie, tablecie, laptopie lub komputerze – i oczekiwać na połączenie.
Online
Wideokonsultacja jest również możliwa przez nasz autorski, zabezpieczony system do wideowizyt, który działa na komputerach i laptopach z dostępem do sieci. Po opłaceniu konsultacji otrzymasz mailem szczegółowe informacje, jak zalogować się na platformę PsychoMedic i jak przetestować swój sprzęt przed wizytą. Podczas konsultacji online specjalista i Pacjent wzajemnie widzą się i słyszą.
Przez telefon
Telewizyta to forma konsultacji, do której nie potrzebujesz ani komputera, ani dostępu do Internetu. Jeżeli wybierzesz taką formę wizyty, to specjalista po prostu zadzwoni na Twój telefon: komórkowy lub stacjonarny, w wyznaczonym dniu i godzinie. Czterocyfrowy kod, na podstawie którego będziesz mógł/a wykupić leki w aptece, wyślemy Ci SMSem. Ewentualne zwolnienie lekarskie trafi do Twojego pracodawcy bezpośrednio po wizycie – to Specjalista przesyła je do zakładu pracy przez specjalny, elektroniczny system ZUS.
Aby umówić wizytę, możesz skorzystać z fioletowej wyszukiwarki na górze strony głównej lub skontaktować się telefonicznie bądź mailowo z naszym Działem Obsługi Pacjenta. Niezależnie od wybranej formy wizyty, w razie potrzeby zapewniamy wsparcie techniczne 🙂
Jeżeli chcesz skorzystać z pomocy psychologa/psychoterapeuty, zalecamy wizytę skype lub online – możliwość zobaczenia się ze specjalistą może być bowiem ważna dla nawiązania bliskiej relacji terapeutycznej, która umożliwi Ci swobodną rozmowę o swoich problemach. Jeśli jednak nie masz możliwości skontaktować się ze specjalistą inaczej, niż przez telefon, nie zwlekaj i umów się na telewizytę z terapeutą – w ten sposób również możliwe jest udzielenie Ci wsparcia w znalezieniu rozwiązania problemów, których doświadczasz.
Co jeszcze warto wiedzieć przed telekonsultacją?
Poza zadbaniem o sprawnie działające łącze internetowe oraz sprzęt, warto zatroszczyć się o to, aby w trakcie konsultacji nikt Ci nie przeszkadzał – jeśli to możliwe, spróbuj umówić wizytę na czas, w którym będziesz sam/a w domu lub chociaż zamkniętym pokoju, gdzie będziesz się czuł/a komfortowo. Więcej informacji o tym, jak wygląda pierwsza konsultacja psychiatryczna online, pierwsza konsultacja psychologiczna online oraz jak przebiega terapia online, znajdziesz w naszych wcześniejszych wpisach blogowych.
Jak można zapłacić za konsultację?
W PsychoMedic preferujemy płatności poprzez system szybkich przelewów. Opłacenie wizyty w ten sposób zajmuje tylko chwilę – jedyne, co trzeba zrobić, to wypełnić krótki formularz na stronie i wybrać metodę płatności. Wpłacona przez Państwa kwota będzie od razu zaksięgowana u nas na koncie. Jeśli wizyta nie jest umówiona na ten lub następny dzień, można ją również opłacić przelewem tradycyjnym. Dopuszczamy także opłacenie wizyty osobiście w naszej dowolnej poradni.
Jak umówić e-wizytę?
Wybór terminu wizyty i specjalisty, umówienie wizyty oraz jej opłacenie jest możliwe poprzez stronę psychomedic.online. Wizytę można umówić również telefonicznie pod numerem 799-399-499.