Coaching
Coaching online lub stacjonarnie — umów się na wizytę w PsychoMedic.
Zacznij sterować swoim życiem i zmień je na lepsze!
Każdy człowiek w którymś z momentów swojego życia znajdzie się w sytuacji, w której będzie miał trudność z podjęciem ważnej dla siebie decyzji. Jeśli szukasz kogoś, kto pomoże Ci odkryć Twój potencjał i wprowadzić zmiany na lepsze, skorzystaj z coachingu.
W PsychoMedic procesy coachingowe prowadzą profesjonalni coachowie, którzy mają wysokie kwalifikacje i pracują w duchu najlepszych standardów. Oferujemy coaching online i w formie stacjonarnej w Warszawie (nasze poradnie można już znaleźć we wszystkich poradniach stolicy). W razie wątpliwości czy pytań zawsze możesz skorzystać ze wsparcia naszego Działu Obsługi Pacjenta. Gwarantujemy szybką pomoc i empatyczną postawę na każdym etapie kontaktu z naszymi poradniami i Specjalistami.
Coaching — co to znaczy?
Wobec wielu kontrowersji, wiele osób zastanawia się, co to znaczy “coaching”. Słowo pochodzi z języka angielskiego i oznacza “trenowanie”, “korepetycje”. To proces nastawiony na rozwój Klienta, a coach w swojej pracy w dużej mierze czerpie z wiedzy psychologicznej oraz rzetelnych metod opartych na badaniach psychologicznych.
Celem coachingu jest wsparcie Klienta, tzw. coachee, w odkryciu swojego potencjału, poznaniu wartości i potrzeb, a następnie rozwoju w takim kierunku, na którym zależy Klientowi. Coach, poprzez aktywne słuchanie, empatyczną postawę i trafne pytania, pomaga Klientowi odkryć swoje zasoby i mocne strony, a następnie wykorzystać je do tworzenia i realizowania swojego planu rozwoju.
Zasady coachingu
Bez względu na to, czy to coaching motywacyjny, coaching biznesowy czy też coaching dietetyczny, najważniejszą zasadą jest równość relacji coacha i Klienta. To Klient jest ekspertem od swojego życia — coach zawsze respektuje cele coachee, jego/jej wizję świata czy swojej przyszłości. Specjalista pomaga w odkrywaniu pomysłów i rozwiązań, ale nie tworzy ich za Klienta. Dzięki temu między coachem a coachee rozwija się partnerska relacja oparta na zaufaniu: co jest kluczowe do tego, aby proces zakończył się powodzeniem.
Kolejną ważną zasadą coachingu jest fakt, że obejmuje on „całą osobę” Klienta: jego przeszłość, teraźniejszość i przyszłość. Coach pomaga jednak w inny sposób niż np. psychoterapeuta. Sięganie do przeszłości ma w coachingu swoją konkretną funkcję — chodzi o to, by poznać zasoby Klienta, zobaczyć, jak wcześniej radził sobie z niektórymi sytuacjami, i na tej podstawie tworzyć cele i metody pracy nad własnym rozwojem. Dla przykładu coaching kariery będzie odnosił się do wcześniejszych doświadczeń zawodowych klienta po to, by mógł razem z coachem jak najlepiej zaplanować nową ścieżkę zawodową.
Rodzaje coachingu
Coachowie specjalizują się w różnych obszarach funkcjonowania człowieka. To tylko niektóre rodzaje coachingu:
- Coaching motywacyjny — to najbardziej znany rodzaj coachingu, który polega na pracy coacha z Klientem nad konkretnym celem oraz odkryciem pokładów motywacji wewnętrznej.
- Coaching biznesowy/coaching menedżerski — forma coachingu przeznaczona dla pracowników wyższego szczebla. Praca skupia się przede wszystkim na osiąganiu celów związanych z lepszą wydajnością w pracy, rozwojem zawodowym i doskonaleniem swoich umiejętności.
- Coaching kariery/coaching zawodowy — to coaching, którego celem jest wsparcie w podjęciu decyzji o tym, jaką pracę wybrać albo jak podnieść swoje kompetencje, aby uzyskać awans czy mieć szansę na lepiej płatny zawód.
- Coaching dietetyczny — w ofercie form pomocy, coaching dietetyczny (żywieniowy) nadal jest rzadko spotykany. Coach specjalizujący się w obszarze dietetyki pomaga klientowi zmienić stosunek do jedzenia i dotychczasowe przyzwyczajenia związane ze spożywaniem posiłków.
- Coaching edukacyjny — przeznaczony dla nastolatków lub młodych dorosłych szukających swojej drogi edukacyjnej (np. zastanawiających się, jaki profil klasy wybrać w szkole średniej).
- Coaching relacji — to współpraca z coachem polegająca na budowaniu dobrych relacji prywatnych i zawodowych w życiu Klienta.
- Coaching kryzysowy — łączy w sobie interwencję kryzysową i „klasyczny” coaching. Przeznaczony jest dla osób, które znajdują się w kryzysowym momencie swojego życia, takim jak np. kryzys wieku średniego.
- Coaching rodzicielski — to metoda pracy coacha z rodzicami. Polega na wspieraniu w rozwiązywaniu wychowawczych i rodzinnych trudności, z którymi rodzice spotykają się na co dzień.
Warto również wiedzieć, że rozróżniamy coaching indywidualny oraz coaching zespołowy. Ten pierwszy związany jest z prywatnymi planami, celami i marzeniami jednostki. Z kolei coaching zespołowy proponuje się grupom, których członkowie mają podobne do siebie cele, takie jak wybór ścieżki kariery albo rozwój efektywności.
Coaching a mentoring
Dla Klientów nie zawsze jasna jest różnica pomiędzy mentoringiem a coachingiem. Przede wszystkim chodzi tutaj o rolę, jaką spełnia coach i mentor. Mentor to osoba bardziej doświadczona od Klienta w jakimś obszarze, która wspiera go wiedzą i radą w oparciu o swoje doświadczenia i umiejętności. Proces coachingowy jest nastawiony na odkrywanie potencjału przez klienta — coach nie musi być ekspertem w danym temacie, aby metody jego pracy były skuteczne.
Bez względu na to, jaka trudność pojawiła się w Twoim życiu czy przed jakim wyborem stoisz, coach może wesprzeć Cię w szukaniu zasobów i rozwiązań prowadzących Cię do satysfakcjonującego życia. Na przykład coaching rodzicielski pomaga rodzicom budować z dzieckiem bliższą relację opartą na solidnych fundamentach, coaching zawodowy prowadzi do podejmowania lepszych decyzji w obszarze swojej pracy, a coaching edukacyjny wspiera w wyborze takiej ścieżki edukacji, która będzie zgodna z zainteresowaniami i predyspozycjami Klienta.