Skala Leiter-3
Skala Leiter-3 (znana również jako: Międzynarodowa Wykonaniowa Skala Leitera) to stosowany na całym świecie test inteligencji, który bazuje wyłącznie na zadaniach o charakterze niewerbalnym. Oznacza to, że mogą w nim w brać udział osoby, z którymi kontakt słowny jest w znacznym stopniu ograniczony lub wręcz niemożliwy. Dzięki temu Test Leitera doskonale nadaje się do badania intelektu u dzieci, które mają problemy ze słuchem, cierpią na zaburzenia mowy, autyzm lub urazowe uszkodzenia mózgu, a także przebywają w kraju, którego języka nie znają.
Jeśli jesteś Rodzicem i zastanawiasz się, jak zbadać IQ dziecka – dobrze trafiłeś/aś. Wynik testu Leitera będzie dla Ciebie cennym źródłem informacji o sposobie funkcjonowania Twojej pociechy. W PsychoMedic test Leitera realizowany jest jako element procesu diagnostycznego dziecka. Diagnoza prowadzona jest zawsze przez wykwalifikowanego psychologa z dużym doświadczeniem. Najczęściej w proces diagnostyki jest również włączony lekarz psychiatra, a cały proces zostaje zwieńczony wystawieniem profesjonalnej opinii psychologicznej, połączonej ze szczegółową interpretacją wyników.
Leiter-3: test – na czym polega i co bada?
Międzynarodowa Wykonaniowa Skala Leitera umożliwia dokonanie oceny ogólnego poziomu inteligencji, a także precyzyjne badanie rozwoju intelektualnego, zachodzącego na przestrzeni czasu. Leiter-3 to najnowsza wersja znanej już wcześniej w Polsce Skali Leitera P-93. Test ten, podobnie jak Stanford-Binet, powstał w oparciu o hierarchiczną teorię inteligencji Cattella, Horna i Carrolla (CHC). Oprócz informacji o poziomie inteligencji niewerbalnej, wynik testu Leitera informuje również o jakości funkcjonowania pamięci niewerbalnej oraz uwagi.
Skala Leitera składa się z dwóch baterii testowych, z których każda zawiera po 5 testów:
- Bateria Poznawcza obejmuje: Ukryte figury, Składanie kształtów, Klasyfikacje i analogie, Szeregowanie i Odtwarzanie Wzoru (ten ostatni test traktowany jest jako dodatkowy i stosowany opcjonalnie);
- Bateria Uwagi i Koncentracji – w skład której wchodzą: Koncentracja uwagi, Pamięć wprost, Pamięć wspak, Niewerbalny Test Stroopa oraz Podzielność uwagi (test stosowany opcjonalnie – dodatkowy).
Wynik testu Leitera przedstawiany jest w postaci trzech wskaźników, którymi są:
- Iloraz Inteligencji Niewerbalnej
- Pamięć Niewerbalna
- Szybkość Przetwarzania
Skala Leiter-3 (test) umożliwia również badanie procesu rozwoju intelektualnego, co stanowi jego ogromną zaletę. Wyniki w poszczególnych testach oraz wskaźniki: Pamięć Niewerbalna i Iloraz Inteligencji Niewerbalnej mogą być prezentowanie jako tzw. Wyniki Rozwojowe. Oznacza to, że test Leitera umożliwia precyzyjne badanie intelektu u dzieci i obserwowanie zachodzących w tym zakresie zmian: wraz z upływem czasu lub na przykład wskutek prowadzonych działań edukacyjnych i terapeutycznych. Skala obrazująca Wyniki Rozwojowe pozwala między innymi na ocenę skuteczności terapii lub też śledzenie zmian mogących świadczyć o spowolnieniu rozwoju albo regresie w przebiegu niektórych chorób i zaburzeń.
Dodatkową zaletą Skali Leiter-3 (test) jest dołączona Skala Obserwacyjna, która wskazuje na potencjalne nietypowe zachowania dziecka, mogące przekładać się na takie aspekty jego funkcjonowania, jak na przykład problemy szkolne czy trudności w obszarze relacji rówieśniczych. Wymiary ujęte w Skali Obserwacyjnej to między innymi: Towarzyskość, Reaktywność zmysłowa, Energia i Uczucia, Poziom Aktywności, Niepokój.
Skala Leitera – dla kogo?
Skala Leitera w swojej oryginalnej wersji przeznaczona jest dla osób w wieku od 3 do 75 lat. Polska adaptacja testu nastawiona jest z kolei przede wszystkim na badanie intelektu u dzieci i uwzględnia przedział wiekowy od 3 do 20 lat. Ze względu na warunki badania, które nie angażują w żaden sposób mowy dziecka, Skala Leiter-3 jest badaniem uniwersalnym i świetnie nadaje się do diagnozy dzieci należących do bardzo różnych grup, w tym między innymi:
- z uszkodzeniem słuchu
- z problemami w komunikacji
- z autyzmem
- z urazowym uszkodzeniem mózgu
- z upośledzeniem zdolności uczenia się
- ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
- dzieci z doświadczeniem uchodźczym oraz dzieci, które zamieszkały w Polsce, nie znając tutejszego języka.
Skala Leiter-3: normy oraz przebieg badania
Jak zostało już wyżej wspominane, test Leiter-3 jest badaniem o charakterze niewerbalnym – można go wykonać w całości bez użycia języka mówionego. Zawiera szczegółowe instrukcje, które nie wymagają odpowiedzi słownej od uczestnika badania. Przeciętny czas wykonania testu u najmłodszych dzieci wynosi ok. 60 minut, u nieco starszych – około 80 minut. W polskiej adaptacji Skali Leiter-3, normy zostały opracowane dla populacji ogólnej w wieku 3-20 lat oraz dla dzieci niesłyszących w wieku 3-16 lat.
Testy IQ dla dzieci – czym badać inteligencję najmłodszych?
Niekiedy rodzice już od pierwszych miesięcy życia swojej pociechy zastanawiają się, jak zbadać IQ dziecka, a także – czy istnieją testy inteligencji u niemowląt? Wykonaniowa Skala Leitera nie będzie w tym wypadku dobrym rozwiązaniem, bowiem instrukcja jasno określa grupę wiekową, u której może być stosowany test Leiter-3: dzieci od lat 3. Warto przy tym zaznaczyć, że testy inteligencji u niemowląt nie wyglądają jak typowe testy IQ. Niemowlęta od 3. miesiąca życia badane są najczęściej przy użyciu narzędzi, które umożliwiają badanie takich aspektów, jak: koordynacja wzrokowo-ruchowa, lokomocja i kontrola postawy, kontakty społeczne.
W odniesieniu do każdej z tych umiejętności wykonywane są specjalne testy. IQ dzieci we wczesnym etapie życia dopiero się kształtuje, a zapewnienie im maksymalnie korzystnych warunków do rozwoju jest wówczas znacznie ważniejsze, niż wyniki jakie dają testy IQ. Niemowlęta, aby dobrze się rozwijać, potrzebują przede wszystkim poczucia bezpieczeństwa i dostosowanej do ich wieku stymulacji zmysłowo-ruchowej.
Badanie w PsychoMedic – najwyższa jakość, szybkie terminy
PsychoMedic to gwarancja najwyższej jakości usług, nie tylko w zakresie diagnozy, ale również – w razie potrzeby – odpowiedniego wsparcia psychologiczno-psychiatrycznego już od najmłodszych lat. Oferujemy konsultacje, treningi wychowawcze dla rodziców, a także kompleksową, krótko- lub długoterminową psychoterapię dla dzieci.