7

dni w tygodniu

Infolinia 736 36 36 36

Autyzm cyfrowy, czyli co smartfony robią z naszym mózgiem i czy można coś z tym zrobić?

UMÓW SIĘ ONLINE NA WIZYTĘ LUB ZADZWOŃ 736 36 36 36

Autyzm cyfrowy, czyli co smartfony robią z naszym mózgiem?

Z artykułu dowiesz się:

  • jak wszechobecność smartfonów wpływa na nasze samopoczucie i funkcjonowanie psychiczne,
  • czym różni się autyzm cyfrowy od autyzmu neurorozwojowego i dlaczego warto je od siebie odróżniać,
  • jakie symptomy wskazują na możliwość wystąpienia autyzmu cyfrowego,
  • jak nadmiar informacji w sieci może prowadzić do przemęczenia psychicznego,
  • dlaczego nadmierne korzystanie z Internetu utrudnia kreatywne myślenie i rozwiązywanie problemów,
  • w jaki sposób smartfony mogą wpływać na relacje międzyludzkie,
  • jak radzić sobie z uzależnieniem od urządzeń mobilnych i poprawić swoje zdrowie psychiczne.

W dobie cyfryzacji coraz większą część naszego czasu spędzamy z urządzeniami takimi jak smartfony czy komputery, co znacząco wpływa na nasze samopoczucie i funkcjonowanie psychiczne. Pandemia koronawirusa dodatkowo sprawiła, że jeszcze więcej aktywności przeniosło się do świata online, co może prowadzić do zjawiska nazywanego potocznie „autyzmem cyfrowym”. Poznajmy, jakie efekty ma to na nasze mózgi i jakie symptomy internetu mogą wpływać na nasze codzienne życie.

Czym jest autyzm cyfrowy? 

Autyzm cyfrowy to pojęcie potoczne – nie jest to określenie na chorobę lub zaburzenie, które może rozpoznać psychiatra czy psycholog. Nie należy go również mylić z “prawdziwym” autyzmem, który jest wrodzonym zaburzeniem neurorozwojowym, choć niektóre jego objawy są podobne do objawów autyzmu cyfrowego (stąd też nazwa zjawiska będącego przedmiotem tego artykułu). Objawy zaburzeń ze spektrum autyzmu to między innymi brak potrzeby utrzymywania bliskich kontaktów z innymi ludźmi lub niezdolność do podtrzymywania tych kontaktów, a także częste uczucie przebodźcowania i trudności z funkcjonowaniem w środowisku, gdzie dzieje się wiele naraz. Jeżeli zauważasz takie symptomy u siebie lub swojego dziecka, i jeżeli współwystępują one z innymi trudnościami opisanymi w tekście podlinkowanym powyżej – warto zgłosić się na konsultację do psychologa i diagnostykę w kierunku autyzmu.

Pojęcie autyzmu cyfrowego odnosi się natomiast do pogorszenia się stanu psychicznego i funkcjonowania poznawczego, co jest zjawiskiem powszechnym w przypadku nadużywania telefonu i Internetu. Neurobiolodzy i psycholodzy wskazują, że osoby, które spędzają kilka godzin dziennie, przeglądając aplikacje na smartfonie, po jakimś czasie zaczynają doświadczać w życiu różnych trudności: problemów zbiorczo określanych mianem autyzmu cyfrowego. Są to: 

Gorsze samopoczucie wskutek nadmiaru przyswajanych informacji.

Szacuje się, że jeżeli spędzamy dziennie w sieci po 5-8 godzin dziennie (a stało się to niestety normą dla populacji młodzieży i dorosłych), to dziennie stykamy się tam z liczbą informacji i bodźców, których przetworzenie wymaga takiego samego wysiłku, co przeczytanie jednej książki. A przeczytanie jednej książki dziennie to olbrzymi wysiłek poznawczy! Niestety, o ile czytanie wielu książek może pozytywnie wpływać na nasz umysł i poziom wiedzy, o tyle ciągłe “scrollowanie” nie przynosi praktycznie żadnych korzyści. Konsekwencje nadmiaru bodźców są natomiast takie, że czujemy się przemęczeni i często tracimy siły na inne aktywności poza pracą, kluczowymi obowiązkami domowymi i właśnie spędzaniem czasu przed ekranem. Młodzi ludzie nadużywający telefonu zaczynają się czuć tak, jakby byli o kilkanaście lat starsi. 

Mniejsza kreatywność.

W Internecie głównym źródłem przekazu stał się obraz. To sprawia, że nasze umysły muszą wykonywać znacznie mniej tzw. myślenia konceptualnego, czyli takiego, w którym twórczo analizujemy zdobyte informacje i wpadamy na nowe pomysły. Myślenie konceptualne uruchamia się przede wszystkim w trakcie czytania tekstów. Teraz słowo pisane wypierają grafiki, a przez to z coraz większym trudem przychodzi nam kreatywne myślenie i poszukiwanie nowych rozwiązań.  

Trudności z koncentracją, pracą i nauką.

Przytłoczenie nadmiarem bodźców i przyzwyczajenie do hasłowych informacji podanych w formie “papki”, których przyswojenie nie wymaga świadomego wysiłku, sprawia, że coraz ciężej jest nam sobie radzić z zadaniami wymagającymi skupienia. Jakość wykonania osób “uzależnionych” od telefonu spada nie tylko dlatego, że mamy trudności z koncentracją i kreatywnym myśleniem. Dużo czasu i wysiłku zajmuje nam również samo przymuszanie się do tego, aby nie przerwać rozpoczętej pracy i nie sięgnąć po telefon – przez co nie jesteśmy w stanie włożyć w swoje obowiązki całej energii.  

Trudności z utrzymywaniem relacji.

Istnienie Internetu i różnego rodzaju komunikatorów (Messenger, WhatsApp, Skype i inne) miało na celu usprawniać nasz kontakt z innymi i umożliwiać nam podtrzymywanie więzi nawet z tymi, którzy są bardzo daleko. Niestety, jeśli spędzamy w sieci zbyt wiele czasu, to po pierwsze tracimy energię na kontakty z innymi ludźmi, a po drugie czujemy przymus ciągłego sprawdzania, co dzieje się w świecie online. To sprawia, że często wybieramy ponowne sprawdzenie Facebooka lub portalu informacyjnego zamiast rozmowy z bliską osobą lub odpisania jej na wiadomość.

Problemy psychiczne u dzieci i młodzieży.

Ponadto, nadmiar czasu spędzanego przed ekranami może dawać szczególne poważne konsekwencje w przypadku dzieci. Są to między innymi: trudności z nauką i niezdolność do skupiania uwagi przez dłuższy czas, opóźnienie rozwoju mowy i języka, pogorszenie nastroju, nadpobudliwość, drażliwość.

Czy można pokonać autyzm cyfrowy? 

“Leczenie” uzależnienia od telefonu wymaga pewnego czasu, stopniowego wdrażania zmian, wytrwałości, a także wyrozumiałości dla samego siebie, jeśli na początku nie udaje nam się realizować zamierzonych celów. Jeśli chcemy poczuć się lepiej i ze świata online wejść na powrót do świata rzeczywistego, warto wprowadzić pewne zmiany i wdrożyć nowe nawyki. O tym, jak zwalczyć uzależnienie od telefonu, przeczytasz tutaj 😊  

FAQ

Czym jest autyzm cyfrowy?

Autyzm cyfrowy to potoczne określenie na zespół objawów wynikających z nadmiernego korzystania z urządzeń cyfrowych, takich jak smartfony czy komputery. Objawy te mogą przypominać te występujące w spektrum autyzmu, ale mają inne podłoże.

Jakie są główne objawy autyzmu cyfrowego?

Do głównych objawów należą: trudności z koncentracją, zmniejszona kreatywność, problemy z utrzymywaniem relacji interpersonalnych, nadpobudliwość, drażliwość oraz wycofanie z życia w świecie realnym.

Jakie są przyczyny autyzmu cyfrowego?

Główną przyczyną jest nadmierne i niekontrolowane korzystanie z urządzeń cyfrowych, co prowadzi do przebodźcowania mózgu i zaburzeń w funkcjonowaniu poznawczym oraz społecznym.

Czy autyzm cyfrowy dotyczy tylko dzieci?

Nie, autyzm cyfrowy może dotyczyć osób w każdym wieku, jednak dzieci i młodzież są szczególnie narażone ze względu na rozwijający się mózg i większą podatność na wpływ technologii.

Jakie są skutki autyzmu cyfrowego dla dzieci?

U dzieci może prowadzić do opóźnienia rozwoju mowy, trudności w nauce, problemów z koncentracją, nadpobudliwości oraz zaburzeń nastroju.

Jak można zapobiegać autyzmowi cyfrowemu?

Warto ograniczać czas spędzany przed ekranem, promować aktywności na świeżym powietrzu, zachęcać do interakcji społecznych oraz wprowadzać zasady dotyczące korzystania z technologii w domu.

Czy autyzm cyfrowy jest odwracalny?

Tak, przy odpowiednich działaniach, takich jak ograniczenie czasu spędzanego przed ekranem i zwiększenie aktywności offline, objawy autyzmu cyfrowego mogą się cofnąć.

Jakie są różnice między autyzmem cyfrowym a klasycznym autyzmem?

Autyzm cyfrowy wynika z nadmiernego korzystania z technologii i jest odwracalny, podczas gdy klasyczny autyzm jest zaburzeniem neurorozwojowym o podłożu genetycznym i nie jest w pełni uleczalny.

Jakie są zalecenia dla rodziców w kontekście autyzmu cyfrowego?

Rodzice powinni monitorować czas spędzany przez dzieci przed ekranem, wprowadzać zasady dotyczące korzystania z technologii, zachęcać do aktywności fizycznej i interakcji społecznych oraz być wzorem w umiarkowanym korzystaniu z urządzeń cyfrowych.

Informacje o Autorze

dr n.med. Katarzyna Niewińska - kierowniczka Sieci Klinik PsychoMedic.pl jest doktorem nauk medycznych w dziedzinie psychiatrii dorosłych, specjalistką w zakresie psychologii klinicznej i psychoterapeutką z blisko 20-letnim doświadczeniem zawodowym. Ukończyła studia wyższe z zakresu psychologii i marketingu oraz liczne kierunki studiów podyplomowych: m.in. kurs specjalizacyjny z zakresu psychologii klinicznej (zwieńczony egzaminem zdanym z wyróżnieniem), renomowaną szkołę psychoterapii w Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz seksuologię w Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego. Zrealizowała grant naukowy i obroniła rozprawę doktorską w Instytucie Psychiatrii i Neurologii (IPiN) w Warszawie. Posiada wieloletnie doświadczenie naukowe, kliniczne i zarządcze - m.in. jako kierownik studiów na kierunku psychodietetyka Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego oraz jako terapeutka w Klinice Nerwic i Zaburzeń Osobowości IPiN czy Fundacji ASLAN. Jest autorką publikacji naukowych dotyczących m.in. problematyki przemocy, terapii grupowej i trudności młodych ludzi - w tym współautorką uznanej książki “Psychodrama w psychoterapii” (wydanej w 2011 roku nakładem Gdańskiego Wydawnictwa Psychologicznego), a także autorką kilkuset artykułów popularyzujących wiedzę psychologiczno-psychiatryczną. Specjalizuje się w psychoterapii dla dorosłych, par, rodzin i młodzieży.

Skontaktuj się z nami
☎ 736 36 36 36 | facebook.com/poradniapsychomedic | instagram.com/psychomedic.pl/

Więcej: Katarzyna Niewińska - Psychoterapeuta Warszawa - PsychoMedic.pl

POWIĄZANE WPISY BLOGOWE

Psychologia pozytywna – jak kultywować pozytywne myślenie i zwiększać poczucie szczęścia w codziennym życiu

12 sierpnia 2024

Z artykułu dowiesz się: Codzienne życie stawia przed nami wiele wyzwań, ale można je pokonać, stosując zasady psychologii pozytywnej. Jak […]

Syndrom oszusta, czyli „tak naprawdę jestem do niczego”

21 lutego 2024

Z artykułu dowiesz się: Czy kiedykolwiek myślałeś(-aś), że sukcesy, które osiągasz, są wynikiem przypadku lub błędu? Czy pojawia się w […]

Nowy rok – stare problemy. Jak formułować i realizować cele?

15 stycznia 2024

Z artykułu dowiesz się: Z nowym rokiem przed nami wiele możliwości, ale również wyzwań. Jak skutecznie formułować postanowienia noworoczne i […]

Przewijanie do góry