7 dni w tygodniu

Infolinia 799 399 499

HomeBlogJak pozostać efektywnym poza biurem, czyli pułapki cyfrowego nomada

UMÓW SIĘ ONLINE NA WIZYTĘ LUB ZADZWOŃ 799 399 499

Jak pozostać efektywnym poza biurem, czyli pułapki cyfrowego nomada

Praca zdalna przez wielu uważana jest za wynalazek przyszłości. Dzięki urządzeniom mobilnym i wszechobecnemu dostępowi do internetu jeszcze nigdy nie była ona tak łatwa. I choć perspektywa pracy w domowym zaciszu lub w czasie podróży po najbardziej egzotycznych miejscach wydaje się niezwykle kusząca, dla niektórych z nas pozostanie efektywnym i zorganizowanym z dala od biura może okazać się nie lada wyzwaniem. Istnieją jednak pewne sposoby, aby nauczyć się odpowiedniej organizacji pracy i wcielić w życie odpowiednie nawyki, dzięki którym pozostaniemy efektywni niezależnie od okoliczności.

 

  1. Planowanie. Choć w przypadku pracy zdalnej nikt nie zagląda nam przez ramię sprawdzając na bieżąco postępy naszej pracy, zapewne i tak zostaniemy rozliczeni z jej efektów. Aby wykonać należycie powierzone nam zadania warto zatem zaplanować odpowiednio swój czas. Jedni z nas wspomogą się w tym celu analogowym kalendarzem, inni wybiorą pomocne przy tym narzędzia Google czy inne dostępne aplikacje – rozpisanie zadań, a następnie odhaczanie ich kolejno z listy pomoże pozostać efektywnym, ale też zmniejszy szanse na  to, że w natłoku obowiązków zapomnimy o którymś z punktów.

 

  1. Ramy czasowe. Wiele badań wskazuje na to, że najbardziej efektywni jesteśmy w pierwszej części dnia, jednak każdy z nas, zależnie od wewnętrznego zegara i okoliczności będzie pracował wydajniej w innym czasie. Niezależnie od tego warto ustalić sobie konkretne ramy czasowe, w których wykonujemy swoją pracę. Pomocne może okazać się wstawanie codziennie o jednej, ustalonej godzinie. Co ciekawe, liczne badania przeprowadzone na uniwersytetach stanowych w USA wskazują na prawidłowość – w praktykowaniu porannych rytuałów jesteśmy zdecydowanie bardziej konsekwentni, niż w przypadku wieczornych.

 

  1. Miejsce pracy. Niezależnie od tego, czy pracujemy z domu, czy w podróży, warto, na miarę możliwości, wygospodarować sobie miejsce do pracy. Jeśli pozostajemy w domu – zrezygnujmy z łóżka na rzecz wygodnego biurka, przy którym znajdą się niezbędne do pracy narzędzia. W przypadku pracy w podróży może okazać się to nieco trudniejsze – w nowym miejscu rozejrzyjmy się jednak za przyjazną przestrzenią coworkingową lub innym cichym pomieszczeniem.

 

  1. Skupienie. Powinniśmy pracować nieprzerwanie nad zadaniami, a zamiast tego odbieramy kolejne wiadomości na Messengerze lub przeglądamy Instagrama w poszukiwaniu… właśnie, czego? Media społecznościowe i niezliczone komunikatory to pierwszorzędne rozpraszacze, dlatego warto wyłączyć je na czas pracy – szczególnie, gdy zadanie wymaga od nas większego skupienia. Tracąc czas na sprawy niezwiązane z pracą zmniejszamy swoją efektywność, ale też – nieustannie odrywani od zadań – wpadamy w poczucie, że nasza praca nie ma końca.

 

  1. Współpraca. Pracujesz zdalnie, jednak Twoje działania oparte są na współpracy z innymi osobami? Warto zaplanować wspólnie harmonogram pracy. Dzięki temu sprawniej zaplanujemy swój indywidualny rytm i nie będziemy tracić czasu odkładając obowiązki na potem, bo ktoś z zespołu nie wykonał jeszcze powierzonej mu części. Istotne jest także ustalenie, w jakich godzinach dostępni jesteśmy dla pozostałych osób w zespole.

 

  1. Odpoczynek. Nie będziemy pracować efektywnie, jeśli nie nauczymy się efektywnie odpoczywać. O ile praca biurowa wiąże się najczęściej z wyznaczonymi godzinami pracy (po czym wracamy do domu i cieszymy się czasem dla siebie), o tyle w przypadku pracy zdalnej najczęściej decydujemy o tym sami. I tu pojawia się pułapka – pracujemy kiedy tylko się da, nie uwzględniając czasu na odpoczynek. Przemęczenie przekłada się z kolei negatywnie na naszą produktywność, przez co nasza praca staje się bardziej mozolna i wyczerpująca. Tworzy się błędne koło, co z pewnością nie wpływa korzystnie na efekty naszych działań.

 

 

Informacje o Autorze

O autorze
dr n.med. Katarzyna Niewińska - kierowniczka Sieci Klinik PsychoMedic.pl jest doktorem nauk medycznych w dziedzinie psychiatrii dorosłych, specjalistką w zakresie psychologii klinicznej i psychoterapeutką z blisko 20-letnim doświadczeniem zawodowym. Ukończyła studia wyższe z zakresu psychologii i marketingu oraz liczne kierunki studiów podyplomowych: m.in. kurs specjalizacyjny z zakresu psychologii klinicznej (zwieńczony egzaminem zdanym z wyróżnieniem), renomowaną szkołę psychoterapii w Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz seksuologię w Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego. Zrealizowała grant naukowy i obroniła rozprawę doktorską w Instytucie Psychiatrii i Neurologii (IPiN) w Warszawie. Posiada wieloletnie doświadczenie naukowe, kliniczne i zarządcze - m.in. jako kierownik studiów na kierunku psychodietetyka Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego oraz jako terapeutka w Klinice Nerwic i Zaburzeń Osobowości IPiN czy Fundacji ASLAN. Jest autorką publikacji naukowych dotyczących m.in. problematyki przemocy, terapii grupowej i trudności młodych ludzi - w tym współautorką uznanej książki “Psychodrama w psychoterapii” (wydanej w 2011 roku nakładem Gdańskiego Wydawnictwa Psychologicznego), a także autorką kilkuset artykułów popularyzujących wiedzę psychologiczno-psychiatryczną. Specjalizuje się w psychoterapii dla dorosłych, par, rodzin i młodzieży.

Skontaktuj się z nami
☎ 799 399 499 | facebook.com/poradniapsychomedic | instagram.com/psychomedic.pl/

Więcej: Katarzyna Niewińska - Psychoterapeuta Warszawa - PsychoMedic.pl

Najszybsze terminy wizyt - na dziś lub jutro